Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Abonneren
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Wat ga jij juist NU (niet) doen?

9 juni 2020 door Sonja van Vuren 2 Reacties

Welke woorden zijn er in de afgelopen tijd veel gebruikt? Niet alleen door marketeers. Ook door managementteams, directies, (zelfstandig) ondernemers… Misschien hebben ze van de week nog in jouw nieuwsbrief gestaan. Welke woorden ik bedoel?

“In deze onzekere tijden”

Google het maar eens. Er is geen ontkomen aan. Het verzadigingspunt is bereikt, of al overschreden. Je kunt het ook niet blijven zeggen. Maar ja, wat moet je dan? Het zijn tenslotte… onzekere tijden.

Aangezien dat voorlopig wel zo zal blijven (en in principe altijd al zo was, we zijn alleen verwend met een lange periode van relatieve stabiliteit), en het eerste schrik-stof is neergedaald, kun je weer wat vooruit turen.

Wat zie je als je vooruitblikt als ondernemer?

persoon met vraagteken als hoofd bij blog over wat juist nu (niet) doen

Heb je een paar ‘als dit, dan dat’ scenario’s voor je bedrijf? Verwacht je dat de switch naar online beklijft, zowel wat betreft kennismakingsgesprekken, meetings als dienstverlening? Zelfs al zou jij liefst alles offline doen?

Je gedachten, ideeën en gevoelens hierover beïnvloeden je acties. Of je doorgaat op dezelfde voet, die zo vertrouwd stapt, of dat je een sprong(etje) waagt of het zelfs over een hele andere boeg gooit.

Wat zie ik?

Als ik om me heen kijk en naar prospects en nieuwe klanten luister, dan komen de volgende zaken steeds opnieuw naar voren:

  • de aandacht voor online is verwaterd of de inzet ervan is nooit van de grond gekomen, want “geen tijd” – die tijd is er nu wel, dus willen mensen een inhaalslag maken
  • er zijn NU nieuwe klanten nodig omdat een belangrijk deel van de business is weggevallen door opdrachtgevers die abrupt op de rem zijn gaan staan
  • er komen geen leads meer via offline events, zoals het geven van lezingen of workshops en het bijwonen van ondernemersbijeenkomsten
  • de verwachting is dat de business blijvend zal veranderen en daarom willen mensen hun offline diensten en het werven van nieuwe klanten in ieder geval deels naar online verplaatsen
  • het werk voelde al een tijdje minder prettig, dus het positieve van het wegvallen ervan is dat dit de ruimte creëert om van een paar ideeën nieuwe diensten te maken en te herpositioneren

Het kan ook zijn dat je juist nu doet wat je tot voor kort niet durfde

Zoals een nieuwe dienst die al (te) lang ‘in concept’ stond lanceren, met alle bijbehorende campagne toeters en bellen. Of dat boek schrijven. Of nu toch echt iedere werkdag een halfuur de tijd nemen voor LinkedIn.

Je kunt het zo groot of klein maken als je zelf wilt. Uitgaande van wat er “in deze onzekere tijden” wél kan. Wat soms best veel is. Al weet ik dat ik makkelijk praten heb. Mijn business is al sinds 2014 voor bijna 100% online.

Wat ga jij juist NU (niet) doen?

Categorie: ondernemen

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Maaike van Kempen zegt

    11 juni 2020 om 10:39

    Ja, makkelijk praten. Heb dat ook met mijn werk vanuit huis en vanachter mn scherm. Gelukkig wel, want zie dat t flink schakelen was voor collega’s die voorheen juist 100% offline werkten, niet tof.

    Heb je de podcast die ik met Heleen Moes opnam over ‘juist nu online gaan werken’ geluisterd? Handig voor coaches die overwegen hun klanten voortaan online te bedienen > https://podiumbouwer.com/moet-ik-nu-investeren-in-online-coaching-podcast-met-heleen-moes/

    En wat ik juist nu (niet) ga doen? Ik heb niet opeens een switch gemaakt. Heb ook geen uitgestippelde route voor de komende periode maar hobbel mee met wat er komt.

    Go with the flow!

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      12 juni 2020 om 16:40

      Nee, die podcast heb ik nog niet beluisterd, Maaike.
      Goed dat je ernaar linkt voor de lezers van deze blog.

      Inderdaad, ook jij hoefde niet opeens een switch te maken omdat je werk al voor een groot deel via online ging en voor zover dat niet het geval was, makkelijk naar online over te zetten was.

      Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Abonneer je en ontvang m'n columns, blogs en tips over online marketing maandelijks in je mailbox:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • SEO website onderhoud tips
  • Hoe verhoog je de conversie van jouw website?

5 recente blogs

  • Over miscommunicatie, boze vormgevers en waarom we elkaar zo vaak niet begrijpen
  • Wat zijn dé 5 goede ondernemer eigenschappen?
  • De 10 blogs die je gelezen moet hebben
  • Een marketingmodel dat werkt (voor mij dan)
  • Je hebt een nieuwe concurrent en die heet…

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.