Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Waarom bloggen nooit meer wordt wat het was

Bloggen is niet meer wat het geweest is.

Een paar jaar geleden kon je met 10x content (content die veel beter is dan het op dat moment beste resultaat voor een bepaalde zoekopdracht) al snel op pagina 1 van Google terechtkomen. Zeker als je website niet spiksplinternieuw was. Kom daar vandaag maar eens om.

Persoon met hoofd op toetsenbord laptop

‘Gewone’ zoekresultaten zijn ook niet meer wat ze waren

Google gaat tegenwoordig anders om met ‘gewone’ (organische) zoekresultaten. Naast paid search krijgen haar eigen domeinen, zoals YouTube, meer aandacht.

Daarnaast hoeft je tegenwoordig niet meer door te klikken naar websites omdat Google – met behulp van de content op die websites – uitleg geeft en vragen beantwoordt op haar zoekmachine pagina (wat, toegegeven, wel handig is).

Vandaar dat je al die how-to’s ziet over hoe je een featured snippet bemachtigt of in de ‘Mensen vragen ook’-sectie terecht kunt komen. Dat levert dus zelden clicks op, maar “het is goed voor je branding”. Tja, je moet wat hè 😉

Mensen vragen ook sectie op Google

Ik denk overigens wel dat deze dingen goed zijn voor je ranking. In de zin van dat je website hoger aangeslagen wordt als je één of meer van dat soort snippets hebt. Maar ja, daar heb je dus weinig aan als de organische zoekresultaten steeds verder naar beneden gedrukt worden door al die Ads en snippets bovenaan de pagina.

Bloggen heeft dus geen zin meer, vanuit SEO bezien?

Nou, ik ben niet zo pessimistisch als de tot voor kort fanatiek bloggende Rand Fishkin, die de motivatie niet meer kan opbrengen.

Ja, ook ik ben minder gaan bloggen, wat op zich niet zo gek is, als je al 151 blogs hebt. Maar dat geldt niet voor m’n klanten. Vanuit die bredere blik kan ik zeggen dat bloggen nog steeds resultaten oplevert.

Hoe zien die resultaten eruit?

Meer traffic, meer nieuwsbrief inschrijvers en af en toe een directe lead. Iemand die voor het eerst op jouw website belandt, je blog leest en direct contact opneemt.

Wat “meer” moet betekenen verschilt natuurlijk wel per bedrijf. Een eenpitter die alles zelf doet heeft minder van alles nodig dan een MKB’er met 20 mensen personeel.

En ik schrijf “af en toe” omdat bloggen in de meeste gevallen geen korte termijn lead generator is. Het valt in de categorie branding (alweer). Daardoor kun je door jouw blogs op de lange termijn ‘ineens’ een paar nieuwe klanten tegelijk krijgen, omdat:

  • mensen die aarzelden of twijfelden, uiteindelijk door jouw blogs over de streep getrokken worden
  • je de voor hen juiste vragen beantwoordt of de problemen beschrijft waar zij tegenaan lopen en hoe je die zou kunnen oplossen
  • de kennis die je deelt simpelweg laat zien dat je verstand van zaken hebt

Maar hóe krijg je die resultaten dan?

Door te focussen op niche zoekopdrachten. Dat is tenminste mijn ervaring, voor mezelf en klanten. Zoals ik schrijf in m’n blog over hoe je zoekwoorden onderzoek doet:

Ga niet generiek (grote concurrentie), maar specifiek te werk (relevante niches) – dan heb je meer scoringskans. Achterhaal op welke voor jouw business relevante zoekwoorden combinaties (2-3 woorden of meer) relatief veel gezocht wordt en weinig geadverteerd, terwijl er wel een groot potentieel in zit.

Om deze strategie toe te passen hoeft je overigens niet per se nieuwe blogs te schrijven. Bestaande blogs anders optimaliseren kan ook verrassend veel opleveren.

Linksom of rechtsom: bloggen is moeilijker geworden

Je moet harder werken voor minder resultaat. Dat komt niet alleen door Google, maar ook door het feit dat er in de loop der jaren steeds meer blogs bij gekomen zijn.

Dat mindere resultaat kan trouwens wel van meer kwaliteit zijn, omdat niche zoekopdrachten meer intentie kunnen verraden dan populaire zoekopdrachten van één woord. Bij die intentie kun je aansluiten met je blogs.

Verder vermoed ik dat het verschil maakt dat we in een klein taalgebied zitten. Het lijkt me logisch dat Google meer investeert in talen die wereldwijd veel gesproken worden en dat de zoekmachine daarom semantisch slimmer is in, bijvoorbeeld, Engels. Want hoe groter het taalgebied, hoe meer er te verdienen is. Voor Google dan.

Het zou dus zomaar kunnen dat we hier in Holland nog wat SEO speelruimte over hebben. Maak er gebruik van, zolang het nog kan.

Categorie: bloggen 28 december 2021 door Sonja van Vuren Reageer

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met marketing en communicatie. Wat later is daar online marketing bij gekomen. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. Ik ben altijd op jacht naar de essentie.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • Het is de schuld van het algoritme!
  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?

Contact

Mailen werkt het snelst

06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.