Er is een tijd geweest dat we allemaal doodgegooid werden met Simon Sinek’s “start with why”. Toegegeven, ik start daar als online marketeer ook graag mee, maar… niet zoals jij nu denkt.
Ik doel op een andere why. Sterker nog, het gaat om twee why’s. En laten we die vooral lekker NL’s houden. Twee waarom’s dus.
Het zijn de twee waarom’s die jij als ondernemer, zzp’er of marketeer moeiteloos beantwoordt. Omdat je weet dat de bezwaren van potentiële klanten (bijna) altijd zwaarder wegen dan de voordelen van jouw dienst of product.
1. Waarom nu?
Er zijn vaker dan ons (en verkopers 😉 ) lief is, meer redenen om iets niet dan wel te doen.
Het klinkt goed, maar of het goed voor mij is..?
Ik ben bang dat het teveel tijd kost om me erin te verdiepen.
Met hoe we het nu doen gaat het best aardig, dus waarom al die moeite doen?
We hebben iets vergelijkbaars geprobeerd en daar waren we niet bepaald blij mee.
Er zijn ook meer dan genoeg redenen om af te haken als je net begonnen bent:
Ik heb er geen zin meer in.
Het is meer werk dan we verwacht hadden.
Er komt steeds iets tussen wat meer prioriteit heeft.
Na een paar weken verwacht je toch al wel resultaten he?!
Waarom zou ik nu dan wel iets moeten doen met wat jij aanbiedt? Zelfs al wéét ik dat ik er iets mee zou moeten doen. Ik moet al zoveel. Ik kan zó een belangrijker moetje bedenken.
Weet jij al die NIET NU (en later waarschijnlijk ook niet) hordes overtuigend te nemen? Zie jij iets waar ik echt niet omheen kan en wat NU urgent is? Dan ben ik één en al oor.
2. Waarom (niet) jij?
Ik schreef er al over in m’n blog met 5 vragen voor een goede marketing strategie. Dat het belangrijk is om te weten waarom klanten voor jou kiezen en óók waarom prospects niet voor jou kiezen.
Heb je scherp zicht op de krachten en kwaliteiten van jouw bedrijf én op de zwaktes en minpunten? Durf je voor- én nadelen te bespreken?
De voordelen van jouw dienst of product komen waarschijnlijk als vanzelf aan de orde, maar hoe zit het met de nadelen? (die soms naadloos aansluiten bij tegenwerpingen van de eerste waarom)
Hoe vaak heb je meegemaakt dat een potentiële leverancier tegen jou zei dat er goede redenen kunnen zijn om NIET voor haar bedrijf te kiezen? Precies.
En het werkt natuurlijk twee kanten op. Jij wilt toch ook liefst alleen maar klanten die bij je passen? Je bent er dus allebei bij gebaad om de (digitale) pas-kamer in te gaan 😉
Waarom nu en waarom (niet) jij?
Ik vind het twee goede waarom’s omdat ze uitgaan van de klant. Je weet wel, die mensen dankzij wie je jouw boodschappenkarretje iedere week vol kunt gooien en die ervoor zorgen dat je “leuke dingen” kunt doen 😀
Geef een reactie