Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Tom heeft me gedwongen om hem te leren tekstschrijven. Ik geloof er niet in. Dat je zonder aanleg en zin jezelf kunt forceren om iedere week te bloggen. Herstel, misschien lukt dát wel. Alleen zal niemand er vrijwillig leestijd voor vrijmaken. Ervan uitgaande dat Google zo gek is om die blogs redelijk te ranken en mensen zich blind aanmelden voor een nieuwsbrief.

Hij zit nu al gestrest achter z’n laptop, terwijl er nog geen letter getypt is

Iemand die moe is voor computerscherm - foto bij gedwongen leren tekstschrijven blog

“Jij hebt vast een strategie die je iedere keer volgt als je gaat schrijven. Die moet je me gewoon uitleggen en klaar.” M’n tegenwerpingen waren aan dovemansoren gericht. “Zo werkt het wél. Ik ga het je bewijzen!” Nou, dat wilde ik weleens meemaken!

Dus daar zitten we. Gemoedelijk aan de kantoortafel. Tenminste, ik zit er ontspannen bij. Want aan die strategie hoefde ik niet veel woorden vuil te maken: ik ben dol op online marketing en gefascineerd door alle vormen van communicatie.

Lang nadenken over een blogonderwerp gebeurt zelden

Op de één of andere manier ploft er altijd wel wat in m’n hoofd. Inmiddels weet ik dat ik daarop kan vertrouwen. Alhoewel het spannend is om dat hier nu zo op te schrijven. Zal je net zien dat ik straks een massief schrijversblok voor de kop krijg.

Tom kijkt wantrouwig op van z’n laptop. “Ik ben ook dol op wat ik doe, maar kan niks bedenken om over te schrijven. Niks! Jij vertelt me gewoon niet alles, in de hoop dat je zo’n strippenkaart kunt verkopen. Ja, lach maar, ik heb het wel in de gaten!”

“Je brengt me op een idee,” proest ik uit, “briljante verkooptechniek!”

Tot zijn ongenoegen verdwijnt de brede grijns niet van m’n gezicht. “Nee, Tom, dit is geen leedvermaak. Verre van. Wie heeft je van tevoren hiervoor gewaarschuwd..? Denk je nou echt dat ik dit leuk vind? Ik zie liever plezier dan frustratie hoor!”

Hij pakt z’n mok koffie en leunt achterover. “Ik heb al zoveel schrijftips gelezen. Ik dacht echt, als ik nou met zo’n goeie tekstschrijver aan tafel ga zitten en face-to-face hoor hoe dat creatieve proces verloopt, dán…” Tja, die zin kan niet afgemaakt worden.

Want zo werkt het niet met iets creatiefs

Het is geen checklist. Tuurlijk, als je een fijne portie schrijfaanleg hebt, kunnen tips & tricks je vooruit helpen. Effectiever maken. Beter. Spannender. Maar als je al heel je leven gruwelt van ’tekstjes schrijven’ en correcte spelling een overdreven vereiste vindt, dan…

Dan is de kans vrij klein dat je door één of andere tekstschrijver het schrijflicht gaat zien en voortaan moeiteloos het ene artikel na het andere uit je mouw schudt. Nope. Daar kan zelfs een peloton tekstschrijvers niet voor zorgen.

“Wat zijn de 3 meest voorkomende problemen bij jullie klanten?” vraag ik

Tom kijkt me glazig aan. “Ik denk liever in oplossingen.” Ik: “Klanten en prospects denken liever in problemen.” Met tegenzin lepelt hij zo een aantal dingen op waar mensen tegenaan lopen als ze hun software niet gebruiken.

Ik word er helemaal vrolijk van. “Wat goed dat je precies weet hoe of wat! Volop blogvoer dit!” Een stortvloed aan ideeën hoe je daarover zou kunnen schrijven, tuimelt over tafel. Tom zit als een dolle te tikken om het bij te houden.

3 koppen koffie later laat hij me met trots een stukje tekst lezen

“En hoe zorg ik er nou voor dat het ook lekker wegleest? Want dit is natuurlijk nog wel een saaie tekstbonk.” Ik ben blij dat hij het zelf zegt 😉 “Je hebt toch bijna alle blogs van Henneke Duistermaat gelezen? Kwestie van haar tips toepassen!”

“Verdorie, ik voel de bekende weerzin in vol ornaat oprukken vanuit m’n onderbuik,” aldus een grimmige Tom. “Het liefst klap ik nu die laptop dicht.” Mijn blik vraagt “Wat houdt je tegen?” En hup, daar gaat ie. “Ik heb honger, Sonja. Jij ook?”

Samen een salade verorberen, verloopt stukken beter

“Het was een goeie ervaring,” zegt Tom. “Stuur gerust een gepeperde factuur. Ik heb m’n lesje geleerd. Laat mij maar lullen in plaats van schrijven. En wat zal ik een hoop tijd overhouden, zeg. Al die blogs over tekstschrijven hoef ik niet meer te lezen!”

Nee, ik eindig nu niet met dat ik er een klant bij heb ofzo. Want daar gaat het helemaal niet om. Wie jij bent, is jouw talent. Dát is het ‘m. Stop jouw energie niet in dingen waar je met moeite een zesje voor scoort. Want dit is en blijft de beste combinatie:

Doen waar je goed in bent, wat je leuk vindt én waar behoefte aan is

.
PS – Ik geef nooit blog- of schrijfles, tenzij ik er dus toe gedwongen word 😉 Wel is het zo dat mensen die m’n strippenkaart gebruiken en passant de nodige schrijfvaardigheden opdoen.

Wil je jouw schrijf skills een speedboost geven? Dan is de cursus bloggen & copywriting van Ruben Bunskoeke misschien iets voor jou.

Heb je schrijftalent, vind je bloggen leuk en wil je een professionaliseringsslag maken? Volg dan één van de blogcursussen van Kitty Kilian.

Wil je betere teksten schrijven voor je site, met integere marketing als uitgangspunt? Check dan Sandra de Jong’s copywriting cursus.

.
Deze december 2015 blog heb ik iets aangepast en opnieuw gepubliceerd op 31 maart 2022.
.
.

Categorie: Communicatie Tags: Henneke Duistermaat, schrijfvaardigheden 31 maart 2022 door Sonja van Vuren 13 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. @ElsBrouwer zegt

    16 december 2015 om 09:58

    Eens! ´Dan is de kans vrij klein dat je door één of andere tekstschrijver het schrijflicht gaat zien´ @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  2. Henneke zegt

    16 december 2015 om 12:26

    Helemaal mee eens. Vooral focussen op waar je goed in bent. We hebben al veel te weinig tijd en willen veel te veel!

    Enne … dankjewel voor de link 🙂

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren, online marketing zzp'erSonja van Vuren zegt

      16 december 2015 om 13:26

      In teveel willen zijn we goed, ja. Daadwerkelijk tijd vrijmaken voor wat we écht willen, is een stuk lastiger. 😉

      Door minder te willen, wordt wat je écht wilt, leuk vindt en waar je goed in bent, vanzelf duidelijk(er). Vervolgens heb je daar dan alle tijd voor. 😀

      Enne… graag gedaan. 🙂

      Beantwoorden
  3. @hans_koevoet zegt

    16 december 2015 om 16:00

    Helemaal eens. “Stop je energie niet in dingen waar je met moeite een zesje voor scoort”, aldus @sonjavanvuren https://t.co/XjOLNNdWsF

    Beantwoorden
  4. M van Braam Morris (@Marjoleinvbm) zegt

    16 december 2015 om 17:53

    “Stop jouw energie niet in dingen waar je met moeite een zesje voor scoort.” https://t.co/8DHhMhBxB7 door @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  5. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    17 december 2015 om 15:41

    Maar als je al heel je leven gruwelt van ‘tekstjes schrijven’ en correcte spelling
    https://t.co/M4a9MfP3Q6

    Beantwoorden
  6. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    18 december 2015 om 12:00

    ‘ @sonjavanvuren gelooft er niet in. Dat je zonder aanleg en zin jezelf kunt forceren om iedere week te bloggen. https://t.co/mvwXBffVTY

    Beantwoorden
  7. Linda van Erve (@lindavanerve) zegt

    18 december 2015 om 12:20

    RT @JudithBarlingen: ‘ @sonjavanvuren gelooft er niet in. Dat je zonder aanleg en zin jezelf kunt forceren om iedere week te bloggen. https…

    Beantwoorden
  8. Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt

    5 januari 2016 om 15:45

    “Hij zit gestrest achter z’n laptop, terwijl er nog geen letter getypt is” https://t.co/1w5d3wpANY @sonjavanvuren https://t.co/g8YYYAPQYq

    Beantwoorden
  9. @wrdknstnrs zegt

    30 juni 2017 om 15:58

    “De kans is klein dat je door één of andere tekstschrijver het schrijflicht gaat zien”

    Beantwoorden
  10. Belia van der Laan zegt

    11 september 2018 om 19:48

    Wat een grappig verhaal! Met een serieuze boodschap. Ieder z’n vak!

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      12 september 2018 om 16:53

      Ja, als ik het herlees moet ik er ook weer om glimlachen. Ieder z’n vak inderdaad!

      Beantwoorden
  11. Kitty Kilian zegt

    13 september 2018 om 08:52

    Jezus, alweer 2 jaar geleden. Klopt nog steeds, ook al sta ik er zelf in.

    “Jij hebt vast een strategie die je iedere keer volgt als je gaat schrijven. Die moet je me gewoon uitleggen en klaar.” Hahaha. Maar ja, sommige mensen hebben dat dus echt.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.