Soncere Marketing en Communicatie

Marketing hulp voor wie meer uit de bedrijfscommunicatie wil halen

  • Home
  • Marketing ondersteuning
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Van communicatie naar conversatie: écht praten

Ik zit al heel lang in de marketing en communicatie ‘hoek’. In 1998 per toeval ingerold en blijven doorrollen, zogezegd. MarCom heeft niet zo’n goeie naam. Net als verkopen. Omdat het zo vaak eenrichtingsverkeer is. Filosoof Stine Jensen vindt dat we van communicatie naar conversatie moeten gaan:

Dieren communiceren. Om elkaar te waarschuwen, te verleiden of te instrueren. Ik pleit ervoor het woord converseren weer af te stoffen. Dat is wat mensen geciviliseerd maakt en ons van dieren onderscheidt.

[de Filosofisch Kwintet uitzending waarin ze dit zegt is helaas niet meer beschikbaar]

Hmmm. Daar zit wat in.

afbeelding van roeptoeter bij blog over van communicatie naar conversatie?

Communiceren is informatie uitwisselen

Bij communicatie is er altijd sprake van een zender, informatie met een boodschap en een ontvanger.

Het blijft nogal eens bij deze eenzijdige rolverdeling, waardoor er communicatieproblemen ontstaan. We communiceren ons suf, maar praten niet écht met elkaar.

Nu kunnen we met gemak eindeloos steggelen over de verschillende communicatiedefinities. Of we hanteren een andere term voor daadwerkelijk tweerichtingsverkeer:

Converseren is met elkaar verkeren

Praten, een gesprek voeren, je uiten.

Onlangs had ik weer zo’n conversatie. Beide met volle aandacht op breinkracht 10. Terwijl de latte macchiato’s en lunchsalades smakelijk verdwenen, kwamen we erachter wat er in onze hoofden omging.

Hoe het komt dat we staan waar we nu zijn. Van welke duikplanken we al afgesprongen zijn en welke vooralsnog te glibberig ogen. Ideeën uitwisselen die leuk zijn én waar je concreet iets mee kunt. Vertellen waar je (niet) goed in bent. Vrijuit durven dromen over de toekomst.

Een zakelijke afspraak is nooit een 100% zakelijke informatie uitwisseling

Er is altijd een sterk persoonlijk element. Het al dan niet voelen van die welbekende ‘klik’. Dat kan toch ook niet anders? Je draagt het meest krachtige communicatie- én conversatiemiddel tenslotte te allen tijde met je mee: jijzelf. Mensen doen zaken met jou vanwege… jou.

Hoe jij de dingen ziet en doet, is wat jou uniek maakt. Er loopt geen 2e exemplaar van rond. “Maar de concurrentie is nog nooit zo ongenadig geweest. Je moet slimmer werken en meer weten dan ooit. Ondernemen is niet voor iedereen weggelegd.” Ja. Ja. Ja. Hoe dan ook:

Wie jij bent, is jouw talent

Copywriter Dave Trott vertelt in zijn boek ‘Predatory Thinking’ over een man die vele jaren probeerde door te breken als komiek. Hij paste eindeloos veel communicatiestrategieën en -technieken toe. Niets resulteerde in het gewenste effect.

Hij wordt ontslagen omdat hij almaar moe is door die avondoptredens. Z’n vriendin verlaat hem. Door alle zorgen grijpt hij naar de fles. Uiteindelijk wordt hem duidelijk dat het nooit wat zal worden. Hij moest het voorheen ondenkbare denken: opgeven.

Opgelucht door dit besluit gaat hij z’n laatste week van optredens in. Nu kon hij er net zo goed lol aan beleven ook! Hij gaat het toneel op als zichzelf. In volle glorie. Er is een ‘klik’. En het publiek lacht zich avond aan avond te pletter…

Dat is het verhaal van Jack Dee.

Dave Trott besluit dit essay met:

I get lots of letters, emails and phone calls from students and graduates.
Always asking me what they should do to get into advertising.
They are behaving like Jack Dee before he got succesful.
They are looking for someone to tell them what to do to be liked.
They’ll end up making themselves the same as everyone else.
It didn’t work for Jack Dee, it doesn’t work in advertising and it won’t work for them.
What works is being different.
Don’t try to be liked.
Find out how you’re different.
Then be that.
That’s where the power is.
That’s wat’s new.
That’s what’s wanted.

Herken wat jou anders maakt maar eens

Weerstand bieden aan sociale- en conformiteitsdruk is geen sinecure. En waar jij opmerkelijk goed in bent vind je zelf zeker heel gewoon? Echt iets wat iedereen kan. Pffff, dat heb jij weer. En oh ja, we moeten natuurlijk ook wel ‘normaal’ blijven doen hè, want dat is al gek genoeg!

In een goede conversatie, als je écht met elkaar praat, kun je dat allemaal van tafel vegen. Stel je voor, een bistro met een menukaart waar naast gerechten ook gespreksonderwerpen op staan…

Naast een menu van de dag, ook een vraag van de dag

Zullen we op deze blog een begin maken? Waar heb je trek in en over welk vraagstuk zou je willen converseren? Ik krijg er al (kennis)honger van. Jij ook?  🙂

Categorie: Communicatie Tags: conversatie, Dave Trott, Predatory Thinking, Stine Jensen 12 september 2014 door Sonja van Vuren 5 Reacties

Sonja van Vuren profielfoto

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met marketing en communicatie. Wat later is daar online marketing bij gekomen. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. Ik ben altijd op jacht naar de essentie.

Reacties

  1. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    12 september 2014 om 16:47

    Voor welk menu ga jij als er gespreksonderwerpen op staan? http://t.co/tkUnBFAffI van @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  2. @marloesvzoelen zegt

    12 september 2014 om 17:49

    “Find out how you’re different. Then be that.” “@sonjavanvuren: Van communicatie naar conversatie: écht praten http://t.co/MOy165Ohvh #blog”

    Beantwoorden
  3. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    13 september 2014 om 14:10

    “#Converseren, is met elkaar verkeren. Praten. Een gesprek voeren. Je uiten.” ~ #mustread van @sonjavanvuren ~ http://t.co/YFzQICZxqB

    Beantwoorden
  4. Kitty Kilian zegt

    16 september 2014 om 09:42

    Kijk, Wie jij bent is jouw talent is een mooie. Die wil dan retweeten, maar dan staat er zo’n kant-en-klaar vogeltje naast. En dan wil ik niet meer. Dat verdom ik.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren profielfotoSonja van Vuren zegt

      16 september 2014 om 15:51

      Bij deze herhaal ik hier wat ook al de Twitter ether ingegaan is: Van jou had ik niet anders verwacht. #eigenwijs Is een experiment. In paar blogs gedaan. Weinig effect. Zo zeker niet, haha.

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂
Wil je die ontvangen? Abonneer je dan via deze Mailchimp link.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • ChatGPT gebruiken: ja of nee?
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers: een beperkt marketing budget

5 recente blogs

  • Geen tijd voor marketing – wat nu?
  • Waarom ik niet meer regelmatig blog
  • Waarom je weer niks met LinkedIn gaat doen, ondanks alle tips en goede voornemens
  • Een content marketeer inhuren ≠ zelf niks doen
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers

Contact

Mailen werkt het snelst

06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.