Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Verkopen is leuk! “Haha, geloof je het zelf?!” Nou…

Verkopen. Ik vermoed zomaar dat het ook niet jouw favoriete bezigheid is. Met de klanten die je hebt, ben je lekker bezig. En als zich onverhoopt problemen voordoen, los je ze snel en goed op. Toch knaagt het. Eigenlijk zou je meer klanten moeten hebben. Want je wilt investeren, je af en toe iets extra’s kunnen permitteren en/of iemand in dienst nemen. Je hoort jezelf denken:

“Ach, wat zit ik nou te zeuren? Ik heb al zoveel bereikt!”

Je weet namelijk nog maar al te goed hoe de vlag er een paar jaar geleden bij hing. En moet je nou eens kijken! Dat stemt dankbaar. Geeft een gevoel van tevredenheid. Waarom zou je je weer een hoop gedoe op de hals halen? Ja, ja, je weet heus wel waarom… Lees verder…

Bij mij begon het vorig jaar herfst weer te kriebelen. En als zelfstandig ondernemer heb je alle vrijheid om daar een eigen invulling aan te geven. Ik brak ’t creatieve hoofd uitbundig. Concreet resultaat? Ehh… Ik schreef dat ik een slaapverwekkende USP had. Dat wel. Kortom…

Ik zat in een goeie en prima geoliede routinemachine

Dat overkomt je echt niet alleen in loonverband. Zeker als je een bepaalde dienst biedt die lekker loopt en afdoende inkomsten genereert. Als zelfstandig ondernemer ben je echter verantwoordelijk voor de hele riedel, inclusief continuïteit.

Je voert het werk niet alleen uit, je moet het ook zien te verkopen, zorgen dat de administratie naar behoren verloopt én blijven ‘innoveren’, zoals dat dan heet. Want dat je nu werk hebt, betekent niet dat dat over een paar maanden nog zo is.

Maar dat hoef ik jou natuurlijk niet uit te leggen

En als MKB’er met een aantal mensen in dienst, worden de verantwoordelijkheden er niet minder op. Integendeel. Het zijn simpelweg moeilijke tijden en het is een stuk moeilijker dan vroeger om het hoofd gezond boven water te houden.

Dus. Wat heb ik gedaan? Ik heb me over mijn coach aversie heen gezet en eind 2014 creatief ontstopper Nicole Offenberg ingeschakeld. Want als er íemand is die de juiste vragen stelt op het juiste moment… Zoals:

iconen met allerlei symbolen, zoals ster, stekker en vraagteken - afbeelding bij Verkopen is leuk! blog

“Wat wil jij dolgraag aanbieden? Waar krijg jij energie van?”

Klinkt jou dat logisch in de oren? Vast. Zeker als je het zo leest. Maar is dit in je werk een uitgangspunt? Is het een belangrijke toetssteen voor jouw keuzes en beslissingen? Zorgt het ervoor dat je “nee” zegt als dat nodig is en uiteindelijk voor alle partijen het beste?

Er gebeurt iets wonderlijks als je jezelf en jouw eigen energiebehoeftes als uitgangspunt neemt (en nee, dat is niet egoïstisch – zo wordt het voor iedereen juist leuker). Dan ga je waar je moeite mee hebt, ‘ineens’ makkelijker doen. Een voorbeeld.

Hoe kun je verkopen zo leuk mogelijk maken voor jezelf?

Verkopen is leuk. Huh?! Zoiets wordt nóóit leuk! Dat dacht ik ook, ja. Dus wat gebeurt er dan? Juist. Je stelt uit en doet veel minder dan wat de toekomst van jouw bedrijf nodig heeft. Iedereen kent de checklists en do’s en don’ts. Da’s het probleem niet.

Het structureel doen, dáár zit ‘m de kneep. En inmiddels weten we allemaal dat wilskracht alles behalve een onuitputtelijke bron is. Dus als je het alleen daar vanaf laat hangen, kun je de mislukking alvast noteren. Niet bepaald motiverend.

Vandaag de dag: 3 commerciële acties per week

En ik vind het nog leuk ook. Ja, je leest het goed. Jij wilt uiteindelijk toch ook niets liever dan mensen helpen? Daarvoor moet je ze eerst bereiken, ermee in gesprek raken en kijken of je iets voor elkaar kunt betekenen. Hoe ik het dan doe nu?

Ik ben outgoing introvert en heb na veel (klant)contact of spannende acties tijd alleen nodig, zodat m’n accu goed opgeladen blijft. Concreet gevolg: niet alles in één keer en de drie commerciële acties verspreiden over maandag, woensdag en vrijdag.

M’n mindset verandering heeft meer praktische en nuttige gevolgen

Me goed voorbereiden op zakelijke telefoongesprekken, deed ik altijd al, maar zonder rekening te houden met wat ik het fijnst vindt. Dat is nu dus anders. Als ik moet bellen, ga ik er heerlijk voor zitten op een fijne plek, met een geurende kop thee.

Als iemand wil afspreken of bellen op de 2 dagen per week die ik reserveer voor in alle stilte thuis werken, dan zeg ik “nee” en geef andere opties. Voorheen zou ik direct “dat is goed hoor”, gezegd hebben, vanuit het verlangen de ander tegemoet te komen.

Rekening houden met jezelf = Rekening houden met de ander

Je kunt klanten beter bereiken en helpen, als je aan jouw eigen energiebehoeftes voldoet. Maar het is lastig daarnaar te handelen als je de (onbewuste) overtuiging hebt dat je je te allen tijde zo veel mogelijk moet aanpassen aan de ander om aardig gevonden te worden.

Veranderen begint bij het ontdekken en bevragen van je belemmerende overtuigingen. Vorig jaar herfst merkte ik dat ik in dezelfde rondjes bleef draaien. Genoeg kansen zien en toch vastlopen. Na die USP blog wist ik dan ook: hier kom ik niet alleen uit.

Hier wil ik niet alleen uitkomen

Je eigen toko serieus nemen, betekent ook durven investeren. Een goeie investering heb je binnen no time terugverdiend. En, heel belangrijk, de veranderingen die jij nu aan de buitenkant ziet, sluiten naadloos aan bij wie ik ben en waar ik voor sta.

Precies zoals marketing en communicatie wat mij betreft bedoeld is. Niet een manier om iets wat aan alle kanten rammelt mooi te verstoppen. Wat is er bijzonder aan zakendoen met jou, vanuit de markt én jezelf bezien? Als je dát laat bloeien, ga je onvermijdelijk groeien.

Waar worstel jij mee en hoe zorg jij ervoor dat ondernemen leuk blijft?

Voortaan nieuwe blogs en marketing en communicatie tips in je mailbox? Abonneer je dan even.

 

Categorie: ondernemen Tags: coach, Nicole Offenberg, verkopen 23 januari 2015 door Sonja van Vuren 15 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    23 januari 2015 om 14:10

    “Waar worstel jij mee en hoe zorg jij ervoor dat #ondernemen leuk blijft?” ~ http://t.co/4bebbQWd7B via @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  2. Kevin Janssen zegt

    23 januari 2015 om 14:18

    Wederom geen speld tussen te krijgen Sonja! 🙂

    Groet,
    Kevin

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren, online marketing zzp'erSonja van Vuren zegt

      23 januari 2015 om 14:20

      Haha, geef ik daar nou alwéér geen ruimte voor?! 😉 Bedankt voor je reactie, Kevin.

      Beantwoorden
  3. Marloes van Zoelen (@marloesvzoelen) zegt

    23 januari 2015 om 16:14

    “Er gebeurt iets wonderlijks als je je eigen energiebehoeften als uitgangspunt neemt.” Raak blog van @sonjavanvuren: http://t.co/TQCi6T7bzw

    Beantwoorden
  4. Judith zegt

    23 januari 2015 om 17:47

    Rekening houden met jezelf = Rekening houden met de ander

    Ik hoop dat bij nog veel meer mensen het kwartje gaat vallen dat je juist wanneer je aan je eigen (energie)behoeftes voldoet je meer kan betekenen voor anderen. Of het nu gaat om ondernemen, relaties of vriendschappen.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      23 januari 2015 om 18:42

      Ik hoop met je mee, Judith. En als coach help jij mensen daarmee – het maakt onderdeel uit van jouw Live Wise ‘introverte missie’.

      Beantwoorden
  5. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    23 januari 2015 om 18:01

    Kan ik me helemaal in vinden 🙂 “Rekening houden met jezelf = Rekening houden met de ander” – @sonjavanvuren http://t.co/s3y2OLYS69

    Beantwoorden
  6. Sonja van Vuren (@sonjavanvuren) zegt

    24 januari 2015 om 09:00

    Verkopen is leuk. Huh?! Zoiets wordt nóóit leuk! Dat dacht ik ook, ja. http://t.co/4bMOWF76e9 [nieuwe blog]

    Beantwoorden
  7. Karin Verheij zegt

    24 januari 2015 om 09:54

    Complimenten voor deze blogpost, Sonja. Mooi omschreven hoe je (onbewuste) overtuigingen je zelf stil kunnen zetten. Als je door hebt wat je belemmeringen zijn, kan je er mee aan de slag, en weer een volgende stap zetten.
    Fijn, dat het bij jou ook werkt!

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      24 januari 2015 om 10:54

      Dankjewel, Karin en ja, het begint met bewustwording en vervolgens kleine stapjes nemen. Vooral niet teveel in 1x van jezelf eisen. Diepgaand veranderen vraagt veel energie. Dat respecteren, jezelf de ruimte en de tijd gunnen en (kleine) successen vieren en als bevestiging zien – zie je wel dat ik het kan! Da’s een sterke en smaakvolle verandermix. 🙂

      Beantwoorden
      • Karin Verheij zegt

        24 januari 2015 om 11:45

        Precies!!

        Beantwoorden
  8. Vakpracht (@Vakpracht) zegt

    24 januari 2015 om 21:06

    Als je uitgaat van jezelf, is zelfs verkopen leuk. Echt waar! @sonjavanvuren zegt het http://t.co/Z9nNrxYjfD

    Beantwoorden
  9. Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt

    26 januari 2015 om 21:16

    “3 commerciële acties per week. En ik vind het nog leuk ook.” http://t.co/q8FiF9sH02 Zo doet @sonjavanvuren dat

    Beantwoorden
  10. Tessa Wiegerinck (@TessaWiegerinck) zegt

    29 januari 2015 om 13:25

    ‘Rekening houden met jezelf = Rekening houden met de ander’ Mooi verhaal van @sonjavanvuren http://t.co/NmjE9TxcOL

    Beantwoorden
  11. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    10 februari 2017 om 10:17

    RT @sonjavanvuren: Verkopen is leuk! “Haha, geloof je het zelf?!” Nou… https://t.co/TkQn85sYiT – #archiefblog

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.