Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

De invloed van onbewuste voorkeuren op jouw financiën – 3 valkuilen

Onbewuste voorkeuren hebben invloed op hoe we met geld omgaan en dus op onze financiële situatie. Wat zijn nou veel voorkomende valkuilen? Daar is door mensen zoals Dan Ariely en Daniel Kahneman veel onderzoek naar gedaan. Voor deze column heb ik 3 valkuilen uitgekozen uit het enorme aanbod 😉

opengemaakt spaarvarken met alle munten eruit

1. Een voorkeur voor de status quo

We houden vast aan wat we kennen, aan waar we vertrouwd mee zijn. We hebben dan ook de neiging te kiezen wat we eerder al kozen, zelfs al wéten we dat er betere opties zijn.

Een waardeloze verzekering of nutteloos abonnement jarenlang laten doorlopen en blijven vasthouden aan alsmaar slechter presterende aandelen zijn daar voorbeelden van.

Het is simpelweg veel makkelijker om iets te laten zoals het is. Veranderen vergt moeite en dan kan het ook nog eens zijn dat je iets verandert waar je later spijt van krijgt.

2. Beslissingen met terugwerkende kracht rooskleurig maken

Hiermee wordt bedoeld dat je slechte beslissingen uit het verleden NU best wel goed vindt, al staat dat op gespannen voet met de feiten.

Dit hoeft op zich niet zo’n punt te zijn, maar kan dat wel worden als je deze aanname hebt wanneer je soortgelijke beslissingen moet nemen, bijvoorbeeld over financiële zaken.

Als je denkt dat de voorgaande beslissing goed was of als je slechte beslissingen ‘vergeten’ bent, dan ben je geen ezel en stoot je je meer dan 2x aan dezelfde steen.

3. Aankopen goedpraten

Die tegenvallende aankoop die je zoveel geld heeft gekost? Hoezo, het viel helemaal niet tegen!

Hoe groter de investering, hoe meer kans dat je het goedpraat. Want geef maar eens toe dat je die paar duizend euro net zo goed had kunnen doorspoelen…

Wat ook meespeelt, is dat als je eenmaal iets in je bezit hebt je er meer waarde aan hecht. Omdat het van jou is. Jij bent de eigenaar.

Het eigenaarseffect speelt trouwens ook op als je iets wilt verkopen. Je hebt dan de neiging er teveel voor te vragen omdat je “emotionally invested” bent.

Meer lezen over ons feilbare denken?

In m’n blog Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken gaat het over 16 (!) onbewuste vuistregels die ons soms of vaak parten spelen.

15 april 2020 door Sonja van Vuren

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.