Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Opvallen door schurk marketing?

Ken je de schurk marketingstrategie? Je zet je ergens tegen af. Een bepaalde werkwijze of een bepaald product moet het ontgelden, omdat het frustrerend veel tijd kost of super onhandig is. Die werkwijze of dat product is jouw schurk en die speelt een belangrijke rol in je marketing en communicatie.

donkere afbeelding met een oog in schurk marketing blog

Ik zie de schurk strategie als een drietrapsraket:

  1. datgene waar jij en vele anderen met goede redenen een hekel aan hebben, speelt de hoofdrol
  2. je laat zien dat het wel degelijk anders of beter kan, al het “ja maar” gesputter ten spijt
  3. je presenteert jouw oplossing, die door de gecreëerde setting als een verlossing overkomt

Direct allerlei voorbeelden oplepelen is lastig, omdat ik deze strategie niet zo vaak tegenkom. Bedrijven en zzp’ers zijn over het algemeen best wel braaf. Bang om kansen mis te lopen of tegen het verkeerde been aan te schoppen.

Want áls je een schurk uitkiest, dan kom je er niet zomaar vanaf

Je afzetten tegen een gangbaar idee, concurrenten of bepaalde manieren van doen en dat communiceren, is geen kleinigheid. Je moet er dus echt van overtuigd zijn. Er vol voor willen gaan, op de korte én lange termijn.

Maar je valt wel op. Omdat het iets anders is. Anders dan wat zo vaak gedaan wordt. Zoals het over de voordelen van je product of dienst hebben. Of inspelen op “pijn” of angst en hoe jij die vermindert of wegneemt.

Zoekend naar goede B2B voorbeelden, kwam ik Coda tegen

Rand Fishkin noemt dit bedrijf in zijn blog What your marketing needs is a bad guy. Coda’s schurk is:

The old way of doing business documents: the classic MS Word, Excel, Powerpoint, Exchange dichotomy that Google, Zoho, OpenOffice, and everyone else has copied since the 1990s.

De slogan, introtekst en het beeld op de homepage maken direct duidelijk op wie de pijlen gericht zijn:

Enough of this sheet

For teams whose best work is scattered across documents, spreadsheets, and apps, Coda is the doc that brings it all together.

En passant maken ze met het hierin opgenomen compliment (“best work”) duidelijk dat goede teams met deze goede tool (zouden moeten) werken.

De intro van hun Getting Started Guide is eveneens luid en duidelijk:

No more ping-ponging between documents, spreadsheets, and workflow apps to get things done. Coda brings all of your words and data into one flexible surface.

Heb ik een schurk of meerdere schurken?

Nee. Ik beweer wel dat SEO nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt. De SEO hulp die ik bied is gebaseerd op een tried & tested laagdrempelig stappenplan. Toch neemt dat bij veel mensen de SEO weerzin niet weg (laat staan de hekel aan online marketing).

Maar vermoedelijk zijn er ook aardig wat mensen die opzien tegen overstappen naar Coda. We laten niet makkelijk iets los waar we al zo lang zo massaal mee werken. We zijn gewoontedieren. Better the devil you know. Of beter gezegd, in dit geval:

Better the villain you know

Best logisch dus dat je deze marketingstrategie niet zo vaak tegenkomt 😉

Categorie: Marketing 4 april 2022 door Sonja van Vuren Reageer

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee
  • Wat de fixatie op meten is weten zo gevaarlijk maakt
  • Wat zijn dé 3 SEO tips die ik zou geven?
  • Er is (g)een chronisch gebrek aan aandacht

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.