Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Abonneren
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Verhalen vertellen met een 1-2-3tje – zo simpel kan storytelling zijn

15 september 2020 door Sonja van Vuren

Storytelling. Een marketingwoord voor iets dat we al eeuwenlang doen. Elkaar verhalen vertellen. Volgens de storytelling experts moet een verhaal engaging zijn: “very attractive or pleasing in a way that holds your attention”. Of als de deskundige in de neuromarketing hoek zit: je primitieve brein in vuur en vlam zetten (lees: jouw koopknop indrukken).

blah blah blah tekening - afbeelding bij de blog Het verhalen vertellen 1-2-3tje

Geen wonder dat je last hebt van writersblock

Want hoe schrijf je regelmatig blogs die zo’n onuitwisbare indruk maken? Moet je daarvoor een storytelling workshop volgen? Nee, nee, geen zorgen, die ga ik hier niet zitten verkopen.

Zo’n expert ben ik tenslotte niet. Ik moet het doen met ruim 14 jaar werkervaring bij een Business to Business communicatiebureau en sinds 2013 fulltime online marketing zzp’er zijn.

Dus ik hou het op een verhalen vertellen 1-2-3tje

Het eerste wat een goed verhaal nodig heeft, is een pakkend begin. Dat laat je heel even stilstaan, in onze druk-druk-druk tijd waarin tijd en aandacht als schaars edelmetaal zijn.

Het laatste wat een goed verhaal nodig heeft, is een alle-puzzelstukjes-vallen-op-z’n-plaats uitsmijter. Daar tussenin zit spanning, opwinding, een ‘dit wil ik echt helemaal lezen’-gevoel.

Dat gevoel heb je ook bij een goed boek

Of een rake grap. Of bij een indrukwekkende TED-talk. Of (ja, ook dat is mogelijk), bij een ijzersterk verkoopverhaal. Het is steeds hetzelfde 1-2-3tje. Beoordeel alles wat je schrijft daarop. Snoeihard. Meedogenloos.

  1. Word je gegrepen door het begin?
  2. Is de rest van het verhaal boeiend genoeg?
  3. Welk punt wil je maken en moet de lezer bijblijven?

Ook jij bent een storyteller

Mensen zijn het van nature. De één wat meer dan de ander, dat wel. Als MKB’er of ZZP’er wil je natuurlijk wel wat meer dan “zomaar een verhaaltje vertellen”. Daar kun je dit 1-2-3tje dus goed bij gebruiken. Veel (her)schrijfplezier toegewenst!

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

.
Abonneer je en ontvang m'n columns, blogs en tips over online marketing maandelijks in je mailbox:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • SEO website onderhoud tips
  • Hoe verhoog je de conversie van jouw website?

5 recente blogs

  • De 10 blogs die je gelezen moet hebben
  • Een marketingmodel dat werkt (voor mij dan)
  • Je hebt een nieuwe concurrent en die heet…
  • Waarom gratis je duur kan komen te staan
  • Waarom “al dat social media gedoe” tóch nuttig is

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer
Deze website maakt gebruik van cookies voor o.a. websitestatistieken, meer info