Ik praat nu met één iemand. Jou. Toevallig wil jij nu net deze blog lezen. Heel even staat er niets tussen ons in. Geen Facebook of LinkedIn bericht. Geen Instagram of Pinterest push notification. Je bent ook niet in gesprek met een collega of nieuwe klant. Je mail had je al gecheckt en er stond niks nieuws bij.
Dus heb ik geluk
Dat je dit moment koos om op de nieuwsbrief link te klikken. Of dat je net Twitter checkte en iemand een tweet van mij geretweet had. Daar stond ik. Bovenaan jouw timeline. Met een voor jou pakkende zin.
En omdat je eventjes niets anders te doen had, dacht je “eens kijken wat dit is”. Nu heb ik je aandacht. Maar dat kan zó weer afgelopen zijn.
Misschien heb je al weggeklikt. Ben je niet eens tot deze zin gekomen. Of wel. En dan kan het zijn dat je nu zit te glimlachen. “Ik ben er nog,” denk je. Voor hoe lang? Als iets wat ik schrijf jou niet bevalt, ben je weg.
Zo vergaat het jou als ondernemer ook
Met je lezers, luisteraars of kijkers. En al lezen ze je hele blog, luisteren ze de volledige podcast of kijken ze de volle 5 minuten van jouw video, dan betekent dat op zich helemaal niets. Noppes. Nada. Niente.
Er is geen garantie dat ze terugkomen. Zich abonneren. De interactie opzoeken. Ben je gek!
Je bent zo goed als je laatste blog, vlog, podcast of video. Zeker online hebben mensen weinig geduld en begrip. Want je moet niet alleen goed zijn, je moet vaak genoeg op de juiste plaatsen en de goeie momenten goed zijn.
Wat is ‘goed’ dan?
Dat verschilt per tijdsgewricht, land, marktsegment, doelgroep, bedrijfstype en individu. Om een paar dingen te noemen. Er zijn wel wat algemene ‘regels’ te vinden, maar lang niet iedereen die succesvol is, past ze toe. Zie hier. 😉
Okay, het wordt tijd dat ik to-the-point kom, want ik voel je aandacht verslappen. Waar gaat dit heen?!
Nou, het gaat over aandacht. Dat kostbare goed waar we voor ons gevoel steeds minder langdurig plezier van kunnen hebben. Omdat onze aandachtsspanne de neiging heeft voornamelijk één kant op te gaan.
Hij wordt steeds korter
Op zich is dat tot daar aan toe, als jij er zelf weinig last van hebt. De pest is dat jouw (potentiële) lezers, luisteraars en kijkers met diezelfde neiging te maken hebben. En van hen zou je nou juist zo graag meer aandacht krijgen.
Wat mij betreft is daar slechts één oplossing voor. Dáár zijn waar de aandacht van jouw type klanten is.
Aanwezigheid alleen is echter niet genoeg. Je moet ook nog eens van waarde voor ze zijn. Met enkel tetteren over je dienstenpakket en hoe druk je het hebt, lever je niets waardevols. Met vaak een helpende hand uitsteken wél.
Zonder iets terug te verwachten
Huh, wat krijgen we nou?! Voor wat, hoort wat! Kom op zeg, je bent geen liefdadigheidsinstelling. En zo is het maar net. Nou wil het gelukkige toeval dat de motiverende essentie van duurzame bedrijvigheid mensen helpen is.
Dáár verdien je vervolgens geld mee. Niet andersom. Het is Gary Vaynerchuk’s jab, jab, jab, right hook.
Het probleem voor veel mensen is dat ze eindeloos blijven jab’en omdat ze moeite hebben met right hook’en (verkopen). Ook ik geef de voorkeur aan geven in plaats van nemen. Van alléén dat word je echter een deurmat.
Iedereen maakt gebruik van je terwijl jij geldloos wegslijt
En als je ‘op’ bent, komt er gewoon een nieuwe mat, want die zijn er zat. Zeker, de kwaliteitsverschillen variëren enorm, maar gratis maakt een hoop goed. En als je er ondanks dat toch echt niks aan vindt en zwaar ontevreden bent?
Dan kun je iemand eenvoudig online bashen. “Wat een ruk gratis online programma zeg!” Met naam en toenaam.
Veel gratis PDF’s, cursussen of programma’s zijn van matige kwaliteit omdat de makers er zo min mogelijk onbetaalde tijd in willen stoppen. Ze willen een lokmiddel creëren dat tot iets betaalds (ver)leidt. Slim. Maar dan moet ’t wel retegoed zijn.
Retegoed spul heeft tijd, moeite en doorzettingsvermogen nodig
Want als jij zo’n loeigoeie verleider in elkaar hebt gezet en op de publiceren-knop hebt gedrukt, stromen mensen niet automatisch in karrenvrachten toe. Al is je pagina nog zo goed geoptimaliseerd en pakkend geschreven.
En eenrichtingsverkeer tetteren is een no-go, hebben we net moeten constateren. Pfff, dat gaat lekker zo..!
Zelf ben ik geen voorstander van grootse give-aways. Het bleef bij een gratis PDF. Nogal wat mensen schrijven zich na ontvangst direct weer uit. Die hebben geen letter gelezen. Dat heeft niets met kwaliteit en alles met GRATIS te maken.
Maar je hebt wél hun aandacht!
Voor heel even. Misschien. Hoeveel gratis en ongelezen PDF’s van meer dan een paar maanden oud heb jij op je tablet of smartphone staan? Kun jij nu uit het blote hoofd een paar bijbehorende (bedrijfs)namen noemen?
Ik kan je niet horen, maar vermoed dat het nu pijnlijk stil is. Nee, dat aandacht-ding is alles behalve makkelijk te krijgen.
En áls je het hebt, ontglipt het je zó weer. Weet je wat ik denk? Dat jouw aandacht NU al heel wat is. (Je hebt t/m hier gelezen? Wow!) Laten we wel wezen, uiteindelijk krijg je lezers, luisteraars, kijkers en klanten maar op één manier…
Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt
Een loeistrak blog over aandacht vasthouden. Tot de laatste letter gelezen. https://t.co/Yx4AWElJ6T
Karen André (@AtelierKaren) zegt
Retegoed spul heeft tijd, moeite en doorzettingsvermogen nodig. Een blog over aandacht… https://t.co/EHTEH1zyEO
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
‘En als je ‘op’ bent, komt er gewoon een nieuwe mat, want die zijn er zat.’ https://t.co/BpBPeKPdE3
@sonjavanvuren