Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Online marketing is als een stel werkpaarden

Het is nog niet zo héél lang geleden dat we werkpaarden keihard nodig hadden om (letterlijk) vooruit te komen. En je ontkwam er niet aan om de benodigde zorg en aandacht aan de beestjes te geven. Je moest wel! Maar daar kreeg je veel voor terug. Met hinnikende hulp kwam het brood op de plank. Eigenlijk is online marketing als zo’n stel werkpaarden.

Toegegeven, deze vergelijking galoppeert ietwat mank

tekening van 2 paarden bij Online marketing is als een stel werkpaarden blog

Want online marketing komt er regelmatig een stuk bekaaider vanaf. De website is het topje van de verwaarloosde berg. Slecht leesbaar op verschillende formaten smartphones. ‘Nieuws’ van vele maanden geleden. Tenenkrommende teksten met storende spelfouten.

Iedereen snapt meteen wat je bedoelt. Menigeen kan zo een paar voorbeelden voorschotelen. En moet erkennen dat hun eigen bedrijfswebsite een paar van dat soort pijnlijke kenmerken vertoont. Sommigen weten het niet eens.

De bedrijfswebsite is een ‘moetje’ – een marketing verplichting

Als je het zo ziet en het nut ervan je niet interesseert, heb dan het lef om géén bedrijfswebsite te hebben. Misschien is Facebook, LinkedIn of Instagram helemaal jouw ding en dé plek waar jouw klanten en prospects rondhangen?

Nou hebben dat soort bedrijfsaccounts nogal eens een zombiestatus (ja, die óók al). Ze zijn er, maar leven niet en worden ook niet gedelete. Het starten van dergelijke accounts bleek niet afdoende. Het bijhouden ervan vraagt tijd en aandacht.

En als er iets is waar een chronisch tekort aan is… Het digitale kerkhof is inmiddels onmetelijk groot. Geen kip die ernaar kraait, toch? Nee, potentiële klanten nemen inderdaad geen contact op omdat je online aanwezigheid achterhaald is. 😉

Jammer, want online marketing kan als een stel werkpaarden zijn voor jou

contouren van 2 paardenkoppen bij Online marketing is als een stel werkpaarden blog

En de kracht zit ‘m in de combinatie met jou. Als jij investeert in de voor jouw bedrijf goede dingen, dan zal online een positieve businessbijdrage leveren. Zoals met zoveel in het ondernemerschap gaat dat met vallen en opstaan.

Al zijn er absoluut bepaalde basics, de manier waarop je daar invulling aan geeft verschilt per persoon, bedrijf en sector. Vandaar dat checklists veelal niet brengen wat je verwacht. Het gaat niet om plichtsgetrouw afvinken, maar bezield bewijzen.

Laten zien dat je weet waarover je praat. Laten merken dat je er voor meer dan 100% voor gaat. Omdat je exact weet waar je voor staat. Je weet wat je kunt, waar je goed in bent, wat je leuk vindt en waar marktbehoefte aan is.

Ho, wacht, dat is juist wat je NIET weet?

Herkenbaar. Het is voor velen een zoektocht. Zéker als je in een overvolle markt zit. Soms gaat het nog dieper. Zowel bij MKB’ers als zzp’ers ervaar ik soms een soort van identiteitscrisis. Dat verdient dan eerst alle aandacht.

Op zulke momenten ben ik blij dat er in m’n partnernetwerk coaches zitten. Want voluit en met overtuiging communiceren, écht luisteren en contact maken, kun je pas als je zelf goed in je vel zit en de zakenblik glashelder is.

Als jij je niet goed voelt of als jouw medewerkers niet blij zijn in en met hun werk, dan zullen zelfs hele hordes werkpaarden nauwelijks effect sorteren. Een samenwerking is nooit eenzijdig. Je moet er gezamenlijk de gang in houden en zorg aan besteden.

Dat lukt alleen als je erin gelooft

In jezelf. Wat jij te bieden hebt. De mensen waarmee je werkt. Jouw (potentiële) klanten… Een website is geen doel op zich. Online marketing, op een manier die bij jouw bedrijf en haar klanten past, draagt bij aan duurzaam bloeien en groeien.

Iedere vorm van marketing en communicatie heeft echter wel een fundering nodig. Een stevige ondergrond. Het is slecht opspringen vanuit een zompig of lethargisch moeras. Opgewekte energie en goede bedoelingen verdwijnen er spoorslags.

Is één van je goede voornemens een nieuwe of vernieuwde bedrijfswebsite? Misschien helpt het dan om ‘m te zien als een werkpaard. Zo’n paard schaf je ook niet zomaar aan. Je moet ervoor willen zorgen, er ruimte voor hebben, tijd aan besteden..

Categorie: ondernemen Tags: bedrijfswebsite 6 januari 2016 door Sonja van Vuren 7 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    6 januari 2016 om 16:15

    ‘Het digitale kerkhof is inmiddels onmetelijk groot. Geen kip die ernaar kraait, toch?’ https://t.co/cJifQrUmEu van @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  2. Remco Verdegaal (@RemcoVerdegaal) zegt

    6 januari 2016 om 20:01

    RT @sonjavanvuren: Velen moeten erkennen dat hun bedrijfswebsite nogal wat pijnlijke kenmerken vertoont… https://t.co/JoDfyru8a2 [nieuwe …

    Beantwoorden
  3. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    7 januari 2016 om 08:56

    Online marketing is net een stel werkpaarden. En de kracht zit ‘m in de combinatie met jou. https://t.co/rcYWGvNx7w

    Beantwoorden
  4. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    7 januari 2016 om 10:13

    RT @sonjavanvuren: De bedrijfswebsite is een ‘moetje’. Een marketingverplichting. https://t.co/JoDfyru8a2

    Beantwoorden
  5. Chris Rommers (@chrisrommers) zegt

    7 januari 2016 om 17:02

    “De bedrijfswebsite is een ‘moetje’. Een marketingverplichting.” > https://t.co/1H1EagI3mB @sonjavanvuren https://t.co/gw7e2eTjkx

    Beantwoorden
  6. @iMonitoring zegt

    8 januari 2016 om 10:10

    Door @sonjavanvuren: “Online #marketing is als een stel werkpaarden, https://t.co/JKdtBRNB9D” https://t.co/fttLHN1j5R

    Beantwoorden
  7. Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt

    11 januari 2016 om 12:20

    Is één van je voornemens een nieuwe bedrijfswebsite? Bekijk het als een werkpaard. Helpend blog van @sonjavanvuren https://t.co/841upz6wSL

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.