Het is nog niet zo héél lang geleden dat we werkpaarden keihard nodig hadden om (letterlijk) vooruit te komen. En je ontkwam er niet aan om de benodigde zorg en aandacht aan de beestjes te geven. Je moest wel! Maar daar kreeg je veel voor terug. Met hinnikende hulp kwam het brood op de plank. Eigenlijk is online marketing als zo’n stel werkpaarden.
Toegegeven, deze vergelijking galoppeert ietwat mank
Want online marketing komt er regelmatig een stuk bekaaider vanaf. De website is het topje van de verwaarloosde berg. Slecht leesbaar op verschillende formaten smartphones. ‘Nieuws’ van vele maanden geleden. Tenenkrommende teksten met storende spelfouten.
Iedereen snapt meteen wat je bedoelt. Menigeen kan zo een paar voorbeelden voorschotelen. En moet erkennen dat hun eigen bedrijfswebsite een paar van dat soort pijnlijke kenmerken vertoont. Sommigen weten het niet eens.
De bedrijfswebsite is een ‘moetje’ – een marketing verplichting
Als je het zo ziet en het nut ervan je niet interesseert, heb dan het lef om géén bedrijfswebsite te hebben. Misschien is Facebook, LinkedIn of Instagram helemaal jouw ding en dé plek waar jouw klanten en prospects rondhangen?
Nou hebben dat soort bedrijfsaccounts nogal eens een zombiestatus (ja, die óók al). Ze zijn er, maar leven niet en worden ook niet gedelete. Het starten van dergelijke accounts bleek niet afdoende. Het bijhouden ervan vraagt tijd en aandacht.
En als er iets is waar een chronisch tekort aan is… Het digitale kerkhof is inmiddels onmetelijk groot. Geen kip die ernaar kraait, toch? Nee, potentiële klanten nemen inderdaad geen contact op omdat je online aanwezigheid achterhaald is. 😉
Jammer, want online marketing kan als een stel werkpaarden zijn voor jou
En de kracht zit ‘m in de combinatie met jou. Als jij investeert in de voor jouw bedrijf goede dingen, dan zal online een positieve businessbijdrage leveren. Zoals met zoveel in het ondernemerschap gaat dat met vallen en opstaan.
Al zijn er absoluut bepaalde basics, de manier waarop je daar invulling aan geeft verschilt per persoon, bedrijf en sector. Vandaar dat checklists veelal niet brengen wat je verwacht. Het gaat niet om plichtsgetrouw afvinken, maar bezield bewijzen.
Laten zien dat je weet waarover je praat. Laten merken dat je er voor meer dan 100% voor gaat. Omdat je exact weet waar je voor staat. Je weet wat je kunt, waar je goed in bent, wat je leuk vindt en waar marktbehoefte aan is.
Ho, wacht, dat is juist wat je NIET weet?
Herkenbaar. Het is voor velen een zoektocht. Zéker als je in een overvolle markt zit. Soms gaat het nog dieper. Zowel bij MKB’ers als zzp’ers ervaar ik soms een soort van identiteitscrisis. Dat verdient dan eerst alle aandacht.
Op zulke momenten ben ik blij dat er in m’n partnernetwerk coaches zitten. Want voluit en met overtuiging communiceren, écht luisteren en contact maken, kun je pas als je zelf goed in je vel zit en de zakenblik glashelder is.
Als jij je niet goed voelt of als jouw medewerkers niet blij zijn in en met hun werk, dan zullen zelfs hele hordes werkpaarden nauwelijks effect sorteren. Een samenwerking is nooit eenzijdig. Je moet er gezamenlijk de gang in houden en zorg aan besteden.
Dat lukt alleen als je erin gelooft
In jezelf. Wat jij te bieden hebt. De mensen waarmee je werkt. Jouw (potentiële) klanten… Een website is geen doel op zich. Online marketing, op een manier die bij jouw bedrijf en haar klanten past, draagt bij aan duurzaam bloeien en groeien.
Iedere vorm van marketing en communicatie heeft echter wel een fundering nodig. Een stevige ondergrond. Het is slecht opspringen vanuit een zompig of lethargisch moeras. Opgewekte energie en goede bedoelingen verdwijnen er spoorslags.
Is één van je goede voornemens een nieuwe of vernieuwde bedrijfswebsite? Misschien helpt het dan om ‘m te zien als een werkpaard. Zo’n paard schaf je ook niet zomaar aan. Je moet ervoor willen zorgen, er ruimte voor hebben, tijd aan besteden..
‘Het digitale kerkhof is inmiddels onmetelijk groot. Geen kip die ernaar kraait, toch?’ https://t.co/cJifQrUmEu van @sonjavanvuren
RT @sonjavanvuren: Velen moeten erkennen dat hun bedrijfswebsite nogal wat pijnlijke kenmerken vertoont… https://t.co/JoDfyru8a2 [nieuwe …
Online marketing is net een stel werkpaarden. En de kracht zit ‘m in de combinatie met jou. https://t.co/rcYWGvNx7w
RT @sonjavanvuren: De bedrijfswebsite is een ‘moetje’. Een marketingverplichting. https://t.co/JoDfyru8a2
“De bedrijfswebsite is een ‘moetje’. Een marketingverplichting.” > https://t.co/1H1EagI3mB @sonjavanvuren https://t.co/gw7e2eTjkx
Door @sonjavanvuren: “Online #marketing is als een stel werkpaarden, https://t.co/JKdtBRNB9D” https://t.co/fttLHN1j5R
Is één van je voornemens een nieuwe bedrijfswebsite? Bekijk het als een werkpaard. Helpend blog van @sonjavanvuren https://t.co/841upz6wSL