Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

“Heb je nog wel genoeg werk?”

Dat is een vraag die zeker nu aan veel (zelfstandig) ondernemers gesteld wordt. De antwoorden verschillen enorm, want het ligt er maar net aan in welke sector je zit.

De agenda van sprekers, moderators en event organizers is in één klap t/m de zomer leeg geveegd. Coaches die veel offline doen proberen uit alle macht een online inhaalslag te maken. Ondernemers met een bistro of eetcafé willen een deel van de verdwenen omzet terugwinnen via bezorging. De cultuursector en de reisbranche staan te tollen op hun benen.

Help je mensen en bedrijven bij de transitie van offline naar online, dan zou het kunnen dat je nu versteld staat. Waar eerst de hakken meer dan stevig in het zand gingen, laat iedereen zich nu gewillig door jou meevoeren. Als deze trend beklijft heb jij nu én straks veel te doen.

illustratie van dokter die online consult geeft

Zoals iedere crisis kent ook deze winnaars en verliezers

Hoe de verdeling zal uitvallen weet niemand. Misschien wordt het milieu de grote winnaar, als het juist nu wel lukt om de economie milieuvriendelijk te maken. Omdat we door deze crisis onze bakens verzetten, beter zien wat écht belangrijk is.

Alhoewel het me niks zal verbazen als het weer business as usual wordt zodra het Coronavirus onder controle is en er antivirale middelen tegen zijn. Want al legt ook deze crisis pijnlijk bloot hoe kwetsbaar ‘het systeem’ is, willen (of kunnen) we dat onder ogen zien én er iets aan doen?

We weten het tenslotte allang, dat we aan het koorddansen zijn, zeker na 2008. Desondanks bleef één tactiek dominant: wegkijken. Er is niks structureels veranderd. De wereldschuld is zelfs duizelingwekkend veel hoger dan 12 jaar geleden: 255.000.000.000.000 dollar, wat 3x het BBP van de wereld is.

Het Corona crisisgeld ‘hebben’ we niet

De overheid heeft de economie min of meer overgenomen en ziet zich genoodzaakt de portemonnee te trekken. Daar zit te weinig in, maar ‘gelukkig’ is geld lenen spotgoedkoop en dat zal volop gedaan moeten worden om de vele noden te ledigen en de gemoederen rustig te houden. Of we zetten ‘gewoon’ de geldpers aan…

De Coronacrisis legt de weeffouten in het huidige systeem pijnlijk bloot. De vervlochtenheid van financiële markten – zowel nationaal als over landsgrenzen heen – en de manier waarop schuldpapier als onderpand fungeert, springen in het oog.

De lening van bedrijf A uit de Verenigde Staten wordt gebruikt als onderpand voor de financiering van bedrijf B in China. Die lening kan weer als onderpand dienen voor het krediet van bedrijf C.

In economische voorspoed – als de koersen stijgen – is die dubbelrol van schulden ogenschijnlijk geen probleem. Maar nu al dat onderpand in waarde daalt, blijkt die structuur problematisch: die zet marktpartijen massaal aan om (digitale) cash te gaan hamsteren. […]

Het patroon is telkens hetzelfde. Dankzij het ruime monetaire beleid van de Fed en de ECB hadden Amerikaanse en Europese investeerders toegang tot goedkoop dollar- en eurokrediet. Dat geld leenden ze voor een hoger rendement uit aan publieke instanties en private bedrijven in opkomende economieën. Maar nu de Coronacrisis aanzwelt, trekken investeerders plots hun euro’s en dollars terug. […]

De wereldwijde vraag naar euro’s en dollars is bij beleggers, hedge funds en investeringsfondsen nu zo groot – en de bereidheid om ze uit te lenen zo klein – dat alleen het aanzwengelen van de spreekwoordelijke geldpers ervoor kan zorgen dat het wereldwijde geldstelsel niet vastloopt. 

dit is een klein stukje uit de Follow the Money analyse Dit is een bankrun, maar niemand die het ziet van Thomas Bollen d.d. 28 maart 2020

M’n hoofd kraakt als ik erover nadenk. Dat gebeurt ook als ik aan het heelal denk. Beide zijn niet te bevatten. Alleen heeft het heelal ons niet nodig om haar ding te doen, in tegenstelling tot het alhier gecreëerde economische systeem, waar het ene na het andere infuus op aangesloten wordt, terwijl ‘de patiënt’ steeds zieker wordt.

Of ik nog genoeg werk heb?

(zie ook de update onderaan deze column)

Tot op dit moment wel. Het marketing en communicatie werk voor een paar MKB bedrijven loopt (vooralsnog) grotendeels door en projecten van een paar zzp’ers ook. De rest staat on hold, voor hoe lang is onbekend. En ik werkte al voor 95% vanuit huis, dus die resterende 5% kan er ook nog wel bij.

Het zal je waarschijnlijk niet verrassen dat ik sinds een aantal weken 0 leads via m’n website binnenkrijg. De komende maanden hou ik rekening met 0 nieuwe klanten en een aantal bestaande klanten zullen minder doen of alles uitstellen.

We hebben een noodbuffer voor als ik te weinig of geen werk heb. Het maakt natuurlijk wel uit hoe lang zo’n situatie dan aanhoudt. Maar daar kan voorlopig niemand iets zinnigs over zeggen.

Ja, ik weet het, ondernemen neemt altijd risico’s met zich mee. Het is nu alleen wel een driedubbele portie geworden. Maar dat geldt in een situatie zoals deze eigenlijk voor iedereen. De onzekerheid is groot.

.
18 april 2020 – update

Inmiddels komen er weer leads binnen. Mensen die een SEO spreekuur boeken of die juist nu meer met online marketing willen doen.

2 april 2020 door Sonja van Vuren

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.