Al jaren roepen Social Media goeroes (niet geheel toevallig) dat Social Media traditionele online marketing zal vervangen. Valt jou ook iets op? Yup. Dat is nog steeds niet gebeurd. En dat heeft een goeie reden: het Social Media landschap is te versnipperd. Dus wat wordt er inmiddels weer volop uit de kast getrokken (al zal niet iedereen daar ronduit voor uitkomen)? Yup. E-mail marketing. Hoogste tijd om 5 tips met jou te delen.
M’n mailinglijst laten groeien, is één van mijn topprioriteiten
En hé, dat valt niet mee. Wat jij natuurlijk ook allang weet. Misschien lees jij dit artikel nu wel omdat je het zat bent dat het niet lukt om boven de 100 abonnees uit te komen. Terwijl je van alles geprobeerd hebt. Ja ja, óók zo’n gratis weggever. En niet zomaar eentje.
Ha! Kwaliteit is jouw middle name. Dus jij maakt je er echt niet vanaf met één of ander flutding. Je kent dat spul wel – wat je zelf helaas regelmatig hebt mogen ontvangen als je je ergens voor inschreef. Bah. Nee, dát nooit.
Je hoeft jou dus niet te vertellen hoe je zoiets NIET moet doen
Ook weet je allang dat enkel iets gaafs online zetten, de klanten niet laat toestromen. Hoe mooi het ook is dat jij ergens dé oplossing voor hebt, als niemand dat weet, ziet, begrijpt én er genoeg jeuk van heeft om ervoor in actie te komen, gebeurt er niks.
Je mailinglijst laten groeien, is niet makkelijk en er is geen standaard (niet irritante) oplossing voor iedereen, maar de 5 tips die ik hier geef, werken voor/bij mij. Experimenteer er inhoudelijk gewoon zelf mee om te ontdekken wat het beste bij jou(w doelgroep) past.
Tip 1 – Een tweet vastzetten bovenaan je Twitter profiel
Door te klikken op de 3 bolletjes onderin een tweet krijg je meer opties te zien. Eén daarvan is ‘vastmaken aan je profielpagina’. Door daarvoor te kiezen, pin je een tweet bovenin vast en worden nieuwe tweets automatisch eronder geplaatst.
Zelf ververs ik ‘m regelmatig. Niet alleen om verschillende dingen en teksten uit te proberen, maar ook om te vermijden dat er een tweet van een paar weken oud bovenaan m’n timeline staat. Dat kan onbedoeld een verkeerde indruk geven.
Tip 2 – Inschrijvingsmogelijkheid op je homepage
Onlangs heb ik m’n homepage ingrijpend veranderd. In één oogopslag zie je nu waarvoor je hier moet zijn: Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers. De inschrijvingsmogelijkheid staat nu eveneens in de hoofdkolom.
Want we hebben onderhand allemaal rechterkolom blindheid ontwikkeld, omdat die plek (te) vaak voor schreeuwerige reclame gebruikt wordt. En tegenwoordig schuif je op je tablet met twee vingers zo’n kolom zó uit beeld.
Tip 3 – Een trigger op je contactpagina
Ik krijg regelmatig (aan)vragen en afspraakverzoeken binnen via m’n contactpagina. Bijna altijd waren dat mensen die zich nog niet geabonneerd hadden op m’n blogupdates en online marketing- en ondernemerstips.
Onlangs heb ik dan ook deze zin toegevoegd: Blogs en tips in je mailbox? Abonneer je en ontvang de gratis PDF Gebruik de 8,5 principes van Content Marketing in jouw voordeel. Nu wordt er soms gemaild én geabonneerd.
[LET OP: bovenstaande is inmiddels niet meer van toepassing, wat niet wegneemt dat het nog steeds nuttig kan zijn voor jouw website]Tip 4 – Gratis weggever bovenaan je blogs pagina
Sinds de start van deze website heb ik een aparte blogs pagina waarop ik ze rubriceer. Dankzij Google Analytics weet ik dat deze websitepagina goed bezocht wordt.
Maar pas onlangs bedacht ik dat het eigenlijk een hele logische plek is om m’n gratis PDF aan te bieden. Dus dat doe ik nu, na de intro en het heeft effect.
Tip 5 – LinkedIn contacten opnemen in je mailinglijst
Iedere keer als je met iemand linkt, kun je vragen of het goed is als je hem of haar toevoegt aan je mailinglijst. Uiteraard vermeld je de voordelen ervan. Het gaat tenslotte om de ander.
Waarom zou hij of zij jouw mails absoluut niet willen missen? Dat heeft alles met waardevolle inhoud te maken en weinig met reclame. Als je het eerste voluit levert, wordt het laatste welwillend toegestaan. 🙂
Extra tip – Stuur eens een ‘gewone’ mail
Dit is geen aantallen groei tip, maar eentje voor interactiegroei. Een mailingslijst met een paar honderd of meer dan duizend abonnees klinkt mooi, maar als het openingspercentage bedroevend laag is, heb je er weinig aan.
Mijn ervaring is dat kritischer wordende spamfilters de via mailingprogramma’s verzonden e-mails, steeds vaker afvangen. Zo hebben een aantal abonnementen die ik zelf heb lopen, een paar keer deze behandeling gekregen.
De realiteit is, dat je er meestal geen erg in hebt. Pas als je de spamfolder weer eens checkt, denk je, “Oh ja!” Mensen die geabonneerd zijn en de mails stelselmatig niet openen, stuur ik daarom één keer een ‘gewone’, persoonlijke mail.
In die mail bied ik ook aan ze uit te schrijven als ik geen reactie krijg. Handig voor mensen die het vooral om de gratis weggever te doen was en het lullig vonden om zich direct na ontvangst weer af te melden.
De 5 tips om je mailinglijst te laten groeien, zijn snel uit te voeren
En de resultaten ervaar je hopelijk net zo snel. Zo niet, slijp je teksten en/of beeldgebruik bij. Hou je statistieken en SEO in de gaten. Blijf handige tips, nuttige informatie en je inhoudelijk sterke gratis weggever regelmatig delen via Social Media.
Online marketing is een samenspel van allerlei op elkaar inwerkende aspecten. Daardoor voelt het voor veel ZZP’ers en MKB’ers vaak zo verlammend veel. Als je met alles rekening moet houden, ben je er dag in uit mee bezig en heb je geen tijd voor betaald werk. 😉
Vandaar dat ik het graag praktisch laagdrempelig hou
Ik heb liever dat je vanaf morgen met één iets of een paar dingen aan de slag kan én gaat, dan dat je overspoeld wordt met informatie en denkt, “Ja, heel interessant allemaal, hoor. Goh, wat weet ze er toch veel vanaf,” om vervolgens niets in de praktijk te brengen.
Welke van de bovenstaande tips wil jij wel eens uitproberen? Wat is jouw gouden tip wat betreft e-mail marketing? Wat levert jou de grootste online marketing hoofdbrekens op? Laat het weten door te reageren op deze blog. Misschien kan ik je nog meer tips geven! 😀
.
Handig die tips! Dank je wel voor het delen. Ja, elke keer kleine dingetjes veranderen en afwachten of het werkt. Heel herkenbaar.
Ik heb gelijk een tweet vastgemaakt aan mijn profiel. Had nog niet gezien dat dat kon. Ik werk met tweetdeck en daar zitten andere mogelijkheden achter de drie bolletjes.
Dat rubriceren van mijn blogs ben ik ook ooit mee begonnen, niet meer afgemaakt. En als blog gepubliceerd en daardoor niet zo toegankelijk. Jij hebt dat mooi opgelost zo. Ook je andere tips zijn simpel en makkelijk toe te passen!
Blij om te lezen dat je wat aan de tips hebt, Leonore. Van die makkelijk toepasbare zijn toch het fijnst he. Die kun je zo ff tussendoor doen. En als ze dan ook nog snel effect hebben… Ben benieuwd welke resultaten jij (binnenkort) zult ervaren!
Als ik effect merk, laat ik het je weten! Ik heb mijn contactpagina iets aangepast en die tweet vastgezet.
Ik wil nog mijn blogs gaan rubriceren, maar dat kost iets meer tijd. Wel fijn om dit voornemen dat ik al eerder had, maar weer was vergeten, weer onder ogen te krijgen….
Een tip die iets meer werk vraagt is het schrijven van gastblogs. Je boort daar weer een hele nieuwe groep mensen aan. Alleen goed opletten dat het platform waar je voor schrijft wel gelezen wordt door jouw doelgroep. En natuurlijk een mooie verwijzing opnemen.
Weet niet wat ik van gastbloggen moet denken. Hoor en lees veel voors en tegens. Tot op heden ben ik niet dusdanig overtuigd dat ik er de benodigde tijd en energie in wil steken.
Jij hebt er ervaring mee, Judith. Heeft het jou (veel) nieuwe abonnees gebracht? En is ‘een mooie verwijzing’ een link naar een speciale landingspagina op jouw site waar de inschrijfmogelijkheid op staat?
Het Social Media landschap is versnipperd. E-mail marketing blijft koning. Vijf prima tips van @sonjavanvuren op http://t.co/vy78qjVsyP
Uche… eerst die tip ‘ vastmaken aan je profiel’ maar eens gedaan.. dank je wel 🙂 ..
En toen..
Ik kom net van mijn site vandaan; eens kritisch gekeken hoe wij de inschrijfbutton voor de NB hebben verwerkt.. Ik schrok ervan… Moest ik toch zoeken naar die optie.. Dat gaan we dus meteen aanpakken..
De optie is wel opgenomen op het bestelformulier en heeft tot nu zo’n 850 inschrijvers opgeleverd. Ongeveer de helft opent de NB. Op zich niet heel slecht maar dit kan zo veel beter!
Een ontzettend dank je wel Sonja 😀
Groetjes
Moniek
Kijk, jij gaat ook al meteen tot actie over. Leuk om te lezen.
En een prima mailinglijst volume en openingsscore, Moniek – dus wat dat betreft al heel goed bezig! 😀
Ik heb tip 1 al gelijk doorgevoerd. Handig die @sonjavanvuren met haar 5 tips om je maillinglijst te laten groeien. http://t.co/J2KD3hZ1IA
Jongens, maak werk van je mailinglijst. Zet dit vanaf deze week bovenaan je prioriteitenlijstje. Waarom? De… https://t.co/brqCoP6yIV