Wanneer schrijf je de beste blogs? Als je ontevreden bent. Je ergens over opwindt. Flink in de shit zit. En de behoefte hebt om daar eens felle schijnwerpers op te zetten. Misschien ontdek je al schrijvend een oplossing. Of draagt één van je lezers ‘m aan. Dus: waar maak jij je druk over?
Wacht, we moeten kieskeurig zijn
Want als je zakelijk blogt, moet je meestentijds één dingetje haarscherp in de gaten houden: (potentiële) klanten.
- Waar zitten ze mee?
- Wat maakt ze dolblij?
- Welke problemen zijn écht urgent?
- Waarvan zullen ze zeggen “Ja, dit is precies wat ik nodig heb! Wat gaan we NU doen?”
Je maakt je druk voor klanten, niet over klanten die ‘het’ niet begrijpen
Als ik van dat soort klaagblogs tegenkom vraag ik me altijd af hoe het die blogger zelf vergaat als hij zich moet bezighouden met iets wat niet z’n vak is. Iets wat ie niet leuk vindt, maar waar je als ondernemer niet aan ontkomt. Zoals de boekhouding, verkopen of online marketing.
Dan word je niet bepaald vrolijk van iemand die jouw onkunde uitgebreid inwrijft. Je voelt je niet geholpen of begrepen. Integendeel. Je wordt beledigd! Lang leve internet – wég ben je. Verbeten klik je op een ander zoekresultaat of de zoveelste LinekdIn post en…
Iemand die zich over hetzelfde drukmaakt als jij!
Je leest de vragen die je ook jezelf stelt. Over wanhopige pogingen die ook jij steeds weer onderneemt – zonder effect. Ha, je staat er dus mooi niet alleen voor! Net als je je afvraagt hoe zij het dan wél aanpakken, verschijnen oplossingen in beeld.
Je abonneert je op de blog en stuurt een mail waarin je vraagt om meer informatie. Je gaat diegene volgen via Social Media. Slingert er meteen een tweet in. Gooit het op LinkedIn. Hoppa, hier krijg je energie van!
Dát is nou iets waar ik me druk over kan maken
Want hoe vaak spelen van dit soort ideale scenario’s zich af? Laten we het op zelden houden. Neemt niet weg dat allerlei bedrijven tegemoet komen aan het menselijke verlangen naar quick fixes. De beloftes zijn niet van de lucht:
- Snel geld verdienen met bloggen. Of nog beter (en sneller, haha): met Content Marketing.
- In 2 maanden meer klanten, minder werken en meer verdienen!
- Hoe je met […vul iets in wat nu ‘hot’ is…] meer verkoopt.
We hebben het zo druk-druk-druk hè? En die lange termijn is zo vaag ver weg. Stel je voor dat het echt zo snel werkt. Dat je alleen maar dat éne onder de knie hoeft te krijgen.
En als datgene niet lukt? Tja, dan heb je je blijkbaar niet voor de volle 100% ingezet. Je moet er wel echt voor gaan hè! Misschien heb je gewoon een extra cursus nodig. Of dat nieuwe boek, seminar of event… Stel dat je straks je tanden zet in dé wortel?!
Helaas
De online realiteit is alles behalve de zoveelste cursus, checklist of lijst met tips. Nou schrijf ik ook weleens van die lijstjes hoor. Bijvoorbeeld SEO website onderhoud tips en Wat zijn dé 3 SEO tips die ik zou geven. Zulk soort blogs doen het meestal goed.
Maar een tip is vaak als het topje van de berg
Hij werkt pas als je alles wat daaronder zit voor elkaar hebt – die kleine top steunt op een stevige kolos. Veel tips zijn als de kers op de taart. De slagroom op de warme chocolademelk. Je kunt prima zonder, maar ’t maakt het nóg lekkerder.
Mijn ervaring is dat veel tips pas werken als je al een bepaald kwalitatief online bereik hebt. Op dat niveau terechtkomen vergt veel tijd en moeite. In het begin zie je nauwelijks resultaat. En dat terwijl je al 10 blogs hebt geschreven!
Dat is meestal niet genoeg. Eigenlijk is het nooit genoeg, omdat het in de meeste gevallen niet één ding is dat het ‘m doet. Online is als een grote kluwen. Je ziet nooit precies hoe alles met elkaar verbonden is en wat het belangrijkst is. Er is wel één rode draad: zichtbaar zijn en blijven.
Uit het hoofd is uit het hart
Ja, zelfs bij de mensen waarvan je dacht dat je er leuk contact mee had. Je doet keihard je best om een greintje online aandacht te verdienen en krijgt er weinig voor terug. Daar moet je tegen kunnen. Trouwens, hoeveel aandacht geef jij eigenlijk..?
Precies. Het valt niet mee. Sociale Media zijn vluchtig. Van de ene online bloem naar de andere. Het is ook simpelweg onmogelijk om -tig mensen aandachtig te volgen. Tel daarbij op dat onze aandachtsspanne door internet steeds kleiner wordt…
Wat altijd effectief blijft? Waar we het meeste van leren?
Keihard op je bek gaan. Alle goedbedoelde en/of ongevraagde adviezen en tips ten spijt. Sommige dingen moet je zelf doorleven om ze met hoofd én hart te begrijpen.
Okay. Ik heb me druk zitten maken hoor. En nee, dat is geen garantie voor een supergoede blog. Gelukkig maak ik me vaker druk… 😉
.
Evelyne Hermans (@EefHermans) zegt
“Uit het hoofd is uit het hart.” Wanneer schrijf je de beste blogs? http://t.co/90gI8nhqJp door @sonjavanvuren http://t.co/vyHOhOu35n
@One2Ad_com zegt
RT @Postmusparket: Jij bent bij mij geen eendagsvlieg @sonjavanvuren “Ik wil het even gezegd hebben!” ☺ http://t.co/Ih4xZ1wJuz
Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt
Bloggen is de kers op de taart. Moet je wel eerst een goede “taart” bakken. @sonjavanvuren schreef een blog hierover http://t.co/ud6ce59GW6
Karen André (@AtelierKaren) zegt
RT @sonjavanvuren: Als je zakelijk blogt, moet je meestentijds één dingetje haarscherp in de gaten houden: http://t.co/6EszIP8bV0
Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt
Wanneer schrijf je de beste blogs? Als je ontevreden bent. Je ergens over opwindt. @sonjavanvuren http://t.co/lOULpL7W2Y
Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt
“Wanneer schrijf je de beste blogs?” http://t.co/3Kd8CcTNc1 @sonjavanvuren
marrie rietveld (@marrierietveld) zegt
Hoppa, hier krijg je energie van! http://t.co/kyF0zjN3Av
KunstvanHerinnering (@MirandaSmit_vK) zegt
“Gewoon keihard op je bek gaan” Deze blijft bij mij hangen want daar leer je echt van Lees deze eens: @sonjavanvuren: http://t.co/XQITa4j0Ic
Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt
Moeite om goede blogs te schrijven? Lees dan dit blog van @sonjavanvuren http://t.co/3IEbR8xBmQ
Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt
Ideaal blog: “Iemand die zich over hetzelfde drukmaakt als jij! Je leest vragen die je jezelf stelt.” http://t.co/qFWFxaLRII @sonjavanvuren
Kitty Kilian zegt
Goed blog. Zo is het.
Sonja van Vuren zegt
Weer lekker kort en duidelijk. 🙂
Moniek Martens (@Loopzonderpijn) zegt
Wanneer je de beste blogs schrijft? Maak je druk, en vooral over hetzelfde als je klanten. http://t.co/efWfHvFy9F @sonjavanvuren
@LottyRothuizen zegt
‘De online realiteit is alles behalve de zoveelste cursus, checklist of lijst met tips.’ http://t.co/QnKSHIviXB @sonjavanvuren
Tessa Wiegerinck (@TessaWiegerinck) zegt
Wanneer schrijf je nou de beste blogs? http://t.co/F5UmidAooN via @sonjavanvuren
216 | Accountants (@216mkb) zegt
RT @sonjavanvuren: Wat altijd effectief blijft? Waar we uiteindelijk het meeste van leren? Keihard op je bek gaan. http://t.co/6EszIP8bV0