Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Het verhalen vertellen 1-2-3tje

Storytelling. Een marketingwoord voor iets dat we al eeuwenlang doen. Elkaar verhalen vertellen. Volgens de storytelling experts moet een verhaal engaging zijn – “very attractive or pleasing in a way that holds your attention”. Of als de deskundige in de neuromarketing hoek zit: Je primitieve brein in vuur en vlam zetten (lees: jouw koopknop indrukken).

blah blah blah tekening - afbeelding bij de blog Het verhalen vertellen 1-2-3tje

Geen wonder dat je last hebt van writersblock

Want hoe schrijf je regelmatig blogs die zo’n onuitwisbare indruk maken? Moet je daarvoor een storytelling workshop volgen? Nee, nee, geen zorgen, die ga ik hier niet zitten verkopen.

Zo’n expert ben ik tenslotte niet. Ik moet het doen met ruim 14 jaar werkervaring bij een Business to Business communicatiebureau en sinds 2013 fulltime online marketing zzp’er zijn.

Dus ik hou het op een verhalen vertellen 1-2-3tje

Het eerste wat een goed verhaal nodig heeft, is een pakkend begin. Dat laat ons heel even stilhouden, in onze druk-druk-druk tijd waarin tijd en aandacht als schaars edelmetaal zijn.

Het laatste wat een goed verhaal nodig heeft, is een alle-puzzelstukjes-vallen-op-z’n-plaats uitsmijter. Daar tussenin zit spanning, opwinding, een ‘dit wil ik echt helemaal lezen’-gevoel.

Dat gevoel heb je ook bij een goed boek

Of een rake grap. Of bij een indrukwekkende TED-talk. Of (ja, ook dat is mogelijk), bij een ijzersterk verkoopverhaal. Het is steeds hetzelfde 1-2-3tje. Beoordeel alles wat je schrijft daarop. Snoeihard. Meedogenloos.

  1. Word je gegrepen door het begin?
  2. Is de rest van het verhaal boeiend genoeg?
  3. Welk punt wil je maken en moet de lezer bijblijven?

Ook jij bent een storyteller

Mensen zijn het van nature. De één wat meer dan de ander, dat wel. Als MKB’er of ZZP’er wil je natuurlijk wel wat meer dan “zomaar een verhaaltje vertellen”. Daar kun je dit 1-2-3tje dus goed bij gebruiken. Veel (her)schrijfplezier toegewenst!

Categorie: storytelling 5 januari 2017 door Sonja van Vuren 4 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    5 januari 2017 om 13:16

    Het verhalen vertellen 1-2-3-tje https://t.co/ghIKRRDEaY

    Beantwoorden
  2. Carolijn Roelofs (@CarolijnRoelofs) zegt

    11 januari 2017 om 13:06

    Lekker kort en krachtig. Het 1-2-3 tje van @sonjavanvuren voor een goed verhaal(en dat is best lastig soms)https://t.co/qI6Ngt3Mc8

    Beantwoorden
  3. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    13 januari 2017 om 10:03

    ‘Het is steeds hetzelfde 1-2-3tje. Beoordeel alles wat je schrijft daarop. Snoeihard. Meedogenloos.’ https://t.co/YquGKvG8xr @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  4. Pauline le Rutte (@paulinelerutte) zegt

    26 januari 2017 om 11:00

    Lekker kort en gemakkelijk te onthouden: “Het verhalen vertellen 1-2-3tje” https://t.co/xIstfWozq1 van… https://t.co/HXm7OumSIc

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.