Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Slechte ondernemersgewoonte? Kom maar op!

Bloggen over een slechte ondernemersgewoonte. Zo eentje waar je maar niet vanaf komt. Of juist wel, uiteindelijk. Dat is de #kommaarop-uitdaging van deze maand. Kortom, met de ondernemersbillen bloot. En meer dan dat. Want tussen al het geworstel zitten wellicht ook een paar tips waar jij je voordeel mee kunt doen.

Wat is een slechte ondernemersgewoonte van mij?

foto van Apple desktop en tablet - afbeelding bij de blog Slechte ondernemersgewoonte? Kom maar op!

Teveel voor beeldschermen zitten. Gezien het feit dat ik online marketeer en tekstschrijver ben, is dat weinig verrassend. Maar ik doel ook op andere zaken waar ik zelden m’n werkplek voor verlaat:

ZZP-bijeenkomsten, marketing events, KvK seminars, Open Coffee’s en één-op-één bijpraten met andere ondernemers. Voor het krijgen van klanten hoef ik het niet te doen (duh, online marketing is mijn ding).

Nou is het feit dat nogal wat mensen events en seminars wél gebruiken om te verkopen, één van de redenen waarom ik ze liever mijd. Maar toffe toevallige ontmoetingen loop ik daardoor natuurlijk ook mis.

En menig ondernemersidee ontstaat toevallig

Je hebt een inspirerend gesprek met een paar mensen die in dezelfde wachtrij staan als jij. Tijdens een Open Coffee brengt iemand je op een idee. Dankzij een KvK seminar ontdek je een gunstige ondernemersregeling.

Onverwachte inspiratie. Meedenken met elkaar. Ideeën en tips uitwisselen. Andere zienswijzen ontdekken. Dat dus. Als introverte einzelgänger kan ik dan zeggen dat je dat tegenwoordig allemaal online kunt vinden.

Maar dat is anders dan offline in gesprek zijn met iemand. Je kunt direct reageren op elkaars feedback en komt al pratende tot inzichten. Daarnaast kan het simpelweg ook gezellig zijn. Toch komt het er (te) weinig van.

Wil ik wat aan deze ‘slechte’ ondernemersgewoonte veranderen?

Een belangrijke vraag. Want ieder nadeel heeft z’n voordeel. Erg op jezelf zijn, betekent in mijn geval ook veel focus, geduld, rust en ruimte om na te denken en alle broodnodige tijd om weer bij te tanken na een drukke werkweek.

Lezen, luisteren, ideeën en gedachtes alleen uitwerken… daar krijg ik energie van. Het punt is dat je soms kunt doorschieten in wat je ontzettend fijn vindt. De welbekende comfortzone. Wat mij betreft een prima place-to-be.

Tenzij het je business teveel in de weg gaat zitten, waar bij mij geen sprake van is. Wellicht heb jij het ook ervaren, dat hoe langer je ZZP’er bent, hoe makkelijker het wordt om te werken op een manier die bij je past.

Nou ga ik nu niet doen wat sollicitanten soms doen:

Dat je op de vraag ‘noem eens een slechte eigenschap van jezelf’ antwoordt: “Ik ben soms te perfectionistisch”, omdat je weet dat in de functie-eisen staat dat ze een uiterst nauwgezet iemand zoeken.

Dus ik ga niet roepen dat het voor een online marketeer best handig is als ze teveel van internet houdt. Want ik ben óók zelfstandig ondernemer. Dus hoe zorg ik ervoor dat offline net zo goed in beeld blijft?

Door samen te werken en af te spreken met ondernemers die extravert zijn

Ieder kwartaal bijpraten. Met een andere ZZP’er kleinschalige business meetings over bepaalde onderwerpen organiseren. Dat soort dingen. Door zulke leuke stokken achter de deur ‘dwing’ je jezelf af en toe de werkkamer uit.

Waar ik dan weer geen stok voor nodig heb 😉 is wandelen. Omdat beeldschermvergroeiing continu op de loer ligt, neem ik verplicht ruim 1 uur lichaamsbeweging mee in de werkplanning. En naar klantafspraken fiets ik.

Dat ik bewust moeite moet doen om meer offline te doen, gaat verder dan een gewoonte. Het heeft ook met karakter te maken. De één gaat er dolgraag op uit, de ander is een tevreden huismus (en alle gradaties die daar tussen zitten).

Dat heeft niets met goed of slecht te maken

Wie je bent is jouw talent. Voor een ZZP’er is het de kunst om een business te bouwen en houden die bij je karakter en talenten past. Dat is zelden eenvoudig, gaat met vallen en opstaan en er komt een flinke portie geluk bij kijken.

Dat ik kan doen wat ik doe, heb ik mede te danken aan internet. En het feit dat niemand meer opkijkt van locatie onafhankelijk werken en monitoren op output in plaats van aanwezigheid. Dan komt een ‘slechte’ eigenschap ineens ‘goed’ uit. 🙂

Daarnaast gaat het om balans. Hoe die balans eruit ziet verschilt per persoon en is ook afhankelijk van de omstandigheden en hoeveel invloed je daarop hebt. In een andere situatie kan iets wat voorheen slecht leek, ineens goed werken, of andersom.

Heb jij een slechte ondernemersgewoonte die onverwacht goed uitpakt?

Of een goeie die in andere omstandigheden ineens nadelig blijkt? Herken je waar ik over schrijf of word je gillend gek van grotendeels alleen werken? Ik ben heel benieuwd en zou het leuk vinden als je reageert op deze blog.

Welke ondernemersgewoontes zijn de andere #kommaarop bloggers van deze maand liever kwijt dan rijk? En hoe vormen zij hardnekkige blijvertjes om tot een businessvoordeel? Lees het allemaal op kommaarop.wordpress.com!

Iedere eerste vrijdag van de maand is er een #kommaarop uitdaging.
Lees Over kommaarop als je wilt weten hoe het allemaal begonnen is.

Categorie: #kommaarop Tags: #kommaarop, introvert, zzp 3 februari 2017 door Sonja van Vuren 4 Reacties

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Agnes zegt

    3 februari 2017 om 17:42

    Leuke stokken! Hoewel ik af en toe wel naar iets van een bijeenkomst ga (hoe dan ook veel minder dan ik van te voren had bedacht toen ik nog niet zelfstandige was) merk toch ook dat ik meer uit één op één afspraken haal dan uit grotere bijeenkomsten. Toch is het ook leuk om een paar keer per jaar eens te luisteren naar een lezing of een workshop te doen. Ook daarin moet je je eigen weg volgen.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      3 februari 2017 om 18:13

      Herkenbaar, Agnes. Maar bij mij komen ook die één-op-één afspraken er (te) weinig van.

      Beantwoorden
  2. Tessa Wiegerinck (@TessaWiegerinck) zegt

    3 februari 2017 om 20:06

    ‘Maar ik doel ook op andere zaken waar ik zelden m’n werkplek voor verlaat.’ @sonjavanvuren in #kommaarop https://t.co/09M535iaQj

    Beantwoorden
  3. KunstvanHerinnering (@MirandaSmit_vK) zegt

    4 februari 2017 om 10:13

    Bewust moeite doen om meer offline te doen, meer dan een gewoonte. @sonjavanvuren bekijkt ook karakter. #kommaarop https://t.co/0iiw6jO7GT

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee
  • Wat de fixatie op meten is weten zo gevaarlijk maakt
  • Wat zijn dé 3 SEO tips die ik zou geven?
  • Er is (g)een chronisch gebrek aan aandacht

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.