Soncere Marketing en Communicatie

Marketing hulp voor wie meer uit de bedrijfscommunicatie wil halen

  • Home
  • Marketing ondersteuning
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Waarom we niet doen wat we zeggen te willen

Je vriendin vertelt over haar horror job. Ze is uitgekeken op het werk, krijgt geen waardering van haar baas en wordt gek van die roddelende collega. Het lijkt alsof ze enorm gemotiveerd is om van baan te veranderen. 2 jaar later hoor je nog steeds hetzelfde gemopper…

Je vriend wil gaan wielrennen. Goed voor de gezondheid en de slanke lijn. Een hippe fiets met de laatste snufjes en een strakke fietsoutfit worden razendsnel aangeschaft, als motiverende stok achter de deur. Een jaar later zijn er welgeteld 0 fietskilometers afgelegd…

Praten is makkelijker dan doen (duh)

Zéggen iets te willen doen, maar het nalaten. Guilty as charged. Net als bijna iedereen. Sommige dingen ben je zelfs al jaren van plan, maar het komt er niet van. Wat is jouw favoriete excuus? Gebrek aan tijd of zelfvertrouwen?

Welke excuses je gebruikt maakt niet uit. Want je doet niet wat je zegt te willen doen omdat je het eigenlijk helemaal niet wilt. Natuurlijk, de wens is er heus wel, maar je ontbeert het verlangen die om te zetten in realiteit.

Het verschil tussen wens en verlangen

Een diep gevoeld en urgent verlangen zet (en houdt) je in beweging. Een wens kun je je leven lang oningevuld koesteren. Er is een verschil tussen voelen dat je iets moet doen en iets wat je leuk of interessant vindt, kunnen doen.

Laten we wel wezen, als je zegt dat je iets wilt doen en je doet het almaar niet, dan kun je onmogelijk glashard volhouden dat je het ondanks dat toch écht graag wilt doen. Action speaks louder than words.

Wat zeggen jouw daden?

Als je openhartig eerlijk bent over wat je nou echt, echt, echt wilt. Waarvoor je bereid bent om veel, veel, veel te laten. Welke wens blijft als verlangen en urgentie zwaargewicht over? Waarmee wil je nu én morgen aan de gang?

plaatje met de woorden downloading future please wait

Wat ik wil versus wat ik doe

Nou zit ik dit allemaal te bloggen vanwege de #kommaarop. De werkgerelateerde vraag van deze maand is: Wat wil ik, wat doe ik en komt dat overeen? – Arnold vindt dat hij als fotograaf teveel tijd aan zijn bureau doorbrengt.

Dat je minder tijd met je corebusiness bezig bent dan je zou willen, is een steeds terugkerende issue voor zzp’ers die (bijna) alles zelf doen. Soms uit noodzaak, vaak omdat je daarvoor kiest – ieder heeft daar zo z’n eigen redenen voor.

Beeldschermplakker

Als online marketeer, SEO’er en tekstschrijver zit ik aardig wat uurtjes voor beeldschermen. Dat is inherent aan mijn corebusiness. Voor randzaken, zoals offertes maken en de boekhouding doen, is er ook geen ontkomen aan.

Een fotograaf wil fotograferen. Ik wil… voor de computer zitten? Nou, dat doe ik meer dan genoeg. Dus wat ik wil en doe komt volledig overeen 😉 Geintje! Ook hier gaat het om wat je dóet met die computertijd versus wat je ermee wilt.

Het echte werk

Iedere week vragen e-mailverkeer en (project)administratie verbazingwekkend veel tijd. Als zzp’er ontkom je er niet aan dat je daardoor weleens in de clinch ligt met het echte werk, lees: genoeg declarabele uren maken.

Omdat je overal verantwoordelijk voor bent. Van acquisitie t/m debiteurenbeheer. Van dienstontwikkeling t/m relatiebeheer. Als zzp’er ben je de overhead kostenpost én de omzetmaker én de winstgever of verliesmaker.

Reality check

Soms drijf je ongemerkt te ver van je corebusiness af als je bepaald werk of bepaalde randzaken niet kunt of wilt uitbesteden. Dan komt er geheid een moment waarop je je ineens verbijsterd afvraagt wat je in vredesnaam aan het doen bent.

Je geeft jezelf dan als het ware een abrupte reality check. Een (letterlijk) broodnodig bezinningsmoment. Het is de ideale gelegenheid om even stil te staan. Wat wil ik, wat doe ik en komt dat naar mijn smaak afdoende overeen?

Check!

Lees ook wat de andere #kommaarop’ers van deze maand erover schrijven:
Wat wil ik? Wat doe ik? Komt dat overeen?
.

Categorie: #kommaarop Tags: #kommaarop, veranderen 7 april 2017 door Sonja van Vuren 7 Reacties

Sonja van Vuren profielfoto

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met marketing en communicatie. Wat later is daar online marketing bij gekomen. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. Ik ben altijd op jacht naar de essentie.

Reacties

  1. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    8 april 2017 om 11:38

    Praten is makkelijker dan doen (duh) https://t.co/h26kq919jR @sonjavanvuren #kommaarop

    Beantwoorden
  2. Agnes zegt

    8 april 2017 om 11:45

    Bedenk me nu dat ‘bezig zijn met randzaken’, dat zoiets ook weleens binnen een opdracht voorkomt, dat je bijv. hoofdzakelijk bezig bent met beantwoorden van vragen en niet met het daadwerkelijke werk waar iemand je voor inhuurt. Soms is dat nodig om ook je klant mee te krijgen in het proces maar soms schiet het wat door. Misschien een interessante vervolgvraag voor #kommaarop. Kun je dat inschatten van te voren en hoe verkoop je dat dan (in prijs/aanbod)?

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      8 april 2017 om 17:26

      Herkenbaar punt wat je daar maakt, Agnes. Inderdaad een goeie voor de volgende #kommaarop.

      Beantwoorden
  3. Kitty Kilian zegt

    8 april 2017 om 20:23

    Het is ontzettend moeilijk om nut en onnut te scheiden. Voor je het weet ben je een halve dag bezig omdat de Mozbar niet wil verschijnen op je Chrome. Is dat verspilde tijd? Had je iets anders moeten doen? Had je het niet sneller kunnen oplossen? Is het echt absoluut nodig om hem te hebben? (ja) Kun je niet beter een alternatief zoeken? (nee)

    Het is een bron van frustratie dat ik altijd veel en veel minder doe dan ik van plan ben. Soms omdat ik vergeet wat ik ook weer aan het doen was. Soms omdat het gewoon tegen zit.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      9 april 2017 om 16:00

      Ha, leuk dat je zo’n concreet praktijkvoorbeeld geeft, Kitty. Met dat soort dingen ben je inderdaad al snel langer zoet dan je denkt, wilt of verwacht.

      Ik heb er al eens over geblogd, over die veel te optimistische tijdverwachtingen waar bijna iedereen last van lijkt te hebben. Aan die tips heb ik nog steeds veel (zeker de eerste). 😀

      https://www.sonjavanvuren.nl/veranderen/de-weg-naar-je-doel/

      Kort samengevat:
      — Ga ervan uit dat je ongeveer 50% meer tijd nodig hebt dan je van tevoren denkt.
      — Staar je niet blind op de volgorde der dingen.
      — Ben je wel met het voor jou juiste project bezig?

      Beantwoorden
  4. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    10 april 2017 om 13:44

    Waarom we niet doen wat we zeggen te willen https://t.co/yEZwymqs8A

    Beantwoorden
  5. Tessa Wiegerinck (@TessaWiegerinck) zegt

    10 april 2017 om 15:07

    Over wat je wil en wat je doet. “Wat is jouw favoriete excuus?” @sonjavanvuren in #kommaarop https://t.co/igCP7gyTmA

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂
Wil je die ontvangen? Abonneer je dan via deze Mailchimp link.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • ChatGPT gebruiken: ja of nee?
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers: een beperkt marketing budget

5 recente blogs

  • Geen tijd voor marketing – wat nu?
  • Waarom ik niet meer regelmatig blog
  • Waarom je weer niks met LinkedIn gaat doen, ondanks alle tips en goede voornemens
  • Een content marketeer inhuren ≠ zelf niks doen
  • Een probleem van veel MKB’ers en zzp’ers

Contact

Mailen werkt het snelst

06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.