Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

“Jouw blogs zijn veel te lang!”

Zucht. Nou krijg ik het toch alweer te horen. “Jouw blogs zijn veel te lang!” Ik heb het niet bijgehouden, maar áls ik geturfd had hoe vaak dat tegen me gezegd is, dan had dát ook iets langs geweest. Niet alleen wat betreft Twitter krijg ik ongevraagd allerlei tips. Hetzelfde geldt voor bloggen. Laat ik ze eens op een rij zetten voor je. Want dat ik er niks mee doe, betekent niet dat ze voor anderen misschien wel degelijk relevant zijn.

Waarom mijn blogs te lang zijn en hoe ik het veel beter kan aanpakken
  • blog button met pijltje - afbeelding bij de blog Jouw blogs zijn veel te lang!

    Mensen lezen niet online. Ze scannen. Alles moet snel snel. Snacksize. Als ze jouw blog zien, zijn mensen meteen weg. Ligt veel te zwaar op de maag.

  • Het moet dus korter. En niet zo’n klein beetje ook. Met grotere tussenkoppen en meer witregels. Véél meer.
  • Gebruik in iedere blog overzichtelijke opsommingen. (Zoals deze en jawel, zo meteen nog één, jeej!)
  • Je moet veel vaker wat je wilt verkopen als uitgangspunt nemen. Je blogt toch niet voor niks?! Het moet de kassa laten rinkelen.
  • Alle blogs moeten in ieder geval eindigen met een Call To Action (CTA). Inderdaad, álle blogs, ja. Zie hierboven.
  • Onderbreek je blogs halverwege met een visueel opvallend tussenstukje over wat je te bieden hebt. Want linkjes die verstopt zijn onder bepaalde stukjes tekst leveren niks op.
  • Die interne links zijn wel goed hoor, maar alleen voor SEO doeleinden. Mensen klikken er toch niet op. Je blog is een verkoopplatform. Strut you struff!
Waarom mijn blogs vaak lang zijn en hoe ik het aanpak
  • De mensen die ik het liefste wil bereiken, lezen wel. Ook online. Ze gaan er graag voor zitten. Hebben zelfs een beetje een hekel aan al dat ge-snacksize.
  • Er is wat te zeggen voor grotere tussenkoppen en meer witregels. Zeker dat laatste kan lekker zijn als je op een smartphone leest. Maar mijn ‘ideale klant’ gaat er dus graag voor zitten, met de tablet of laptop op de bank. Of achter de oude, vertrouwde desktop – ja echt, ze worden nog massaal gebruikt door mensen buiten het online wereldje! 😉
  • Een stijlelement, zoals een opsomming, kan nooit leidend zijn. Als de inhoud en het type blog zich ervoor leent, gebruik ik het zeker. Maar de content zodanig aanpassen, omdat er persé opsommingen in blogs moeten staan… nee.
  • Ik heb een hekel aan verkopen en velen met mij. Helemaal niet erg, zo blijkt. Want inmiddels weet ik wat voor mij van essentieel belang is om optimaal te functioneren en waar mijn (klanten) focus ligt. Dat combineer ik met Content Marketing, Social Media, discipline en geduld. Dat is voor mij zowel een effectieve, als een gelukkige combinatie.
  • Vandaar dat er niet onder iedere blog een Call To Action (CTA) staat. Zie hierboven.
  • Waarom lezen mensen een blog? Om iets te leren. Geïnspireerd te worden. Handige tips op te doen. Gewoon even lekker lezen. Een stuk herkenning. Een beetje entertainment. Denk ik. En dan staat er ineens zo’n advertentie middenin. Of zo één die verschijnt als je scrollt – stiekem ineens toch in beeld. Onverwacht en vooral: ongevraagd.
    Tuurlijk, middenin een blog heeft zoiets vaak met de inhoud te maken. En misschien is het wel zo eerlijk? Je laat zien wat de voornaamste reden is waarom je die blog geschreven hebt. Om dat webinar, seminar, product, die training, opleiding of wat dan ook onder de aandacht brengen. Ik weet het niet. Voor mij voelt zoiets in blogs in ieder geval niet fijn.
  • Als je een blog puur en alleen als een verkoopplatform ziet, dan kun je er beter niet aan beginnen. Frustratie en vroegtijdige beëindiging gegarandeerd. Lees Dé Content Marketing mythe ontrafeld maar eens. Er wordt hierzo dus wel degelijk stuff ge-strut, alleen niet met verkopen als 1e doelstelling. Zo simpel werkt het namelijk niet.

Ieder argument is natuurlijk te ontzenuwen met iets waarvan je zelf sterk overtuigd bent. Kan zomaar zijn dat ik selectief blind ben. Uiteindelijk gaat het erom of jouw ideale klant jou ‘ziet’. Dat betekent simpelweg ook: Kan ik iedere maand facturen sturen? Ja, dat kan ik. Heb ik voldoende omzet? Ja, dat heb ik – in mijn optiek dan hè.

“Misschien kun je nog veel meer verdienen als je het anders zou aanpakken!” Zou kunnen. Als je heel tevreden bent en je klanten ook, voel je echter niet de onweerstaanbare aanvechting om je overtuigingen te veranderen. “Maar zo blijf je rommelen in de marge!” Nou ja, ik noem dat een niche. Daar heb je het weer: het is maar net hoe je het bekijkt.

Waar je in gelooft, bepaalt wat je (niet) ziet. En ik vind het er goed uitzien. Dus… 🙂

Trouwens, déze blog is eigenlijk helemaal niet zo lang geworden. Moet je De verborgen kracht van ‘The Hidden Brain’ er eens bij pakken…

 

Categorie: bloggen Tags: bloggen 20 juni 2014 door Sonja van Vuren 22 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. @siniannienhuis zegt

    20 juni 2014 om 10:25

    RT En nog 1 van @sonjavanvuren: Waarom mijn blogs te lang zijn en hoe ik het véél beter kan aanpakken: http://t.co/iEbTDRuwOm [nieuwe blog]

    Beantwoorden
  2. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    20 juni 2014 om 10:30

    Helemaal waar! “De mensen die ik het liefste wil bereiken, lezen wel. Ook online.” Heerlijk blog van @sonjavanvuren http://t.co/AmmZ4aLb8Y

    Beantwoorden
  3. Jacob Jan Voerman (@jjvoerman) zegt

    20 juni 2014 om 10:38

    voor een lekkere longread zijn ze eigenlijk nog te kort. De inspirerende blogs van @sonjavanvuren
    http://t.co/DH11n25iBD

    Beantwoorden
  4. @raymondmanders zegt

    20 juni 2014 om 10:54

    “Jouw blogs zijn veel te lang!” http://t.co/0RKcV92mgV

    Beantwoorden
  5. @Artoek zegt

    20 juni 2014 om 11:32

    RT @jjvoerman: voor een lekkere longread zijn ze eigenlijk nog te kort. De inspirerende blogs van @sonjavanvuren
    http://t.co/DH11n25iBD

    Beantwoorden
  6. @zustermiek zegt

    20 juni 2014 om 12:27

    RT @raymondmanders: “Jouw blogs zijn veel te lang!” http://t.co/0RKcV92mgV

    Beantwoorden
  7. @brillenmeisje zegt

    20 juni 2014 om 13:05

    “Waar je in gelooft, bepaalt wat je (niet) ziet.” leuke quote @sonjavanvuren! http://t.co/HxLvghvFqk [nieuwe blog]”

    Beantwoorden
  8. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    20 juni 2014 om 14:10

    De kracht jezelf te zijn, de wijsheid jezelf te blijven. Ook in bloggen.
    “Jouw blogs zijn te lang” ~ http://t.co/cpwqWqgGku ~ @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  9. @Feestjesblog zegt

    20 juni 2014 om 16:45

    “Jouw blogs zijn veel te lang!” http://t.co/hb5zodRVGq

    Beantwoorden
  10. Kitty Kilian zegt

    21 juni 2014 om 09:47

    Goede blogs kunnen niet lang genoeg zijn. Echt.
    Die van Oliver Reichenstein, de baas van IA.net, zijn altijd een puur genot. Ook al zijn het soms novelles, qua lengte.

    Maar het is waar, al die verkoopgerichte flutblogs zijn véél te lang 😉

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren, online marketing zzp'erSonja van Vuren zegt

      22 juni 2014 om 14:09

      De laatste blog van IA is van december 2013 en kan geen andere blog van ‘m vinden. Kan dat kloppen, Kitty? Maar hele goeie stukken zijn vaak tijdloos he. 🙂

      Ja, een verkoopblog is al heel snel te lang, haha. 😉

      Beantwoorden
  11. @Vakpracht zegt

    21 juni 2014 om 16:05

    ‘Jouw blog is veel te lang’ Precies! http://t.co/dyVgTOm54G via @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  12. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    24 juni 2014 om 16:10

    Een blog vanuit het hart, is altijd op maat van wie herkent… “Jouw blogs zijn veel te lang!” ~ http://t.co/onHzJ9k2Jh ~ @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  13. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    25 juni 2014 om 12:39

    @europresto Vaak wel, maar ik moest ook even denken aan de blog van @sonjavanvuren http://t.co/oeICzBaEdb

    Beantwoorden
  14. Charlotte zegt

    30 juni 2014 om 13:46

    Mijn blogs zijn vast ook veel te lang. En zonder reclame.
    Call to action heb ik wel geprobeerd hoor… maar ik kan dat dus niet oprecht laten overkomen. Dan maar niet.
    Ik houd trouwens ook niet bij hoe lang mijn blogs zijn. Als ze maar goed zijn.
    Het enige dat ik probeer is om mezelf niet onnodig te herhalen in dezelfde post.

    Zo is deze reactie ook veel te lang. Het met zeer veel witruimte en zelfs zonder tussenkopjes nodig te hebben ook kunnen zeggen: Volledig mee eens.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren, online marketing zzp'erSonja van Vuren zegt

      30 juni 2014 om 17:12

      Ha, je zegt ’t weer ‘ns geweldig, Charlotte. En zo is het maar net!

      Beantwoorden
  15. @Mniek14 zegt

    30 juni 2014 om 21:15

    “Jouw blogs zijn veel te lang!” http://t.co/DegedT1xs5

    Beantwoorden
  16. Paul Hassels Monning zegt

    9 juli 2014 om 15:36

    Verfrissende visie. Zeker in alle content kolder die vanuit de grotere marskramers in marketingautomatisering en social CRM dagelijks onze twitter timelines en mailbox bereikt.

    Echt onderscheidende content houdt wel rekening met een aantal best practices maar gebruikt ze niet a priori als vertrekpunt.

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren, online marketing zzp'erSonja van Vuren zegt

      10 juli 2014 om 13:36

      Bedankt voor je reactie, Paul. Het is inderdaad zoals je schrijft. Natuurlijk hou je rekening met relevante parameters en wat daarin verandert (kennis up-to-date houden) en moet je ook weten waar je welke grenzen trekt – bijvoorbeeld hoe ver je gaat met kennis delen, opdat je betaalde diensten niet onnodig in het geding komen.

      Maar zeker als je bloggen lang vol wilt houden, vertrek je vanuit wat jou drijft. Daarmee kleur je kennis en informatie op een eigen en onderscheidende manier in. Dat spreekt bepaalde mensen aan en anderen niet. En dat is precies wat je wilt. Door keuzes te maken word je juist níet zo’n grijze, smakeloze muis als de Marskramers van deze wereld.

      Beantwoorden
  17. @TCavalje zegt

    16 juli 2014 om 14:05

    “@sonjavanvuren: “Jouw blogs zijn veel te lang!” Krijg jij dat nou ook wel eens te horen? http://t.co/irOOgEB8NB [blog]” leuk!

    Beantwoorden
  18. Denise M zegt

    28 augustus 2014 om 18:01

    Tegen mij is dat de afgelopen 8 jaar ook zó vaak gezegd! Ik denk dat ze gelijk hebben, en ook ik lees niet altijd overal alles, maar ik weet dat er ook lezers zijn die dat wél doen. Maar om eerlijk te zijn: als ik kortere blogs kón schrijven zou me dat héél veel tijd schelen. Als ik ze metéén kort hield. Want nu kort ik altijd nog in. 😉

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren, online marketing zzp'erSonja van Vuren zegt

      29 augustus 2014 om 10:50

      Mooi dat je al die jaren gewoon je eigen weg bent blijven volgen, Denise.

      Ook korte blogs vergen de nodige tijd, merk ik. En het is schrijven én schrappen he, altijd. Kort of lang. 😉

      Omdat het ook m’n hobby is, vind ik het niet erg om er véél tijd aan te besteden. Is dat bij jou ook zo?

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.