Wat heeft zo’n diepe indruk op je gemaakt dat de effecten ervan tot op de dag van vandaag merkbaar zijn? Dat is geen geringe vraag en dus een ideaal #kommaarop onderwerp. Want het is weer de eerste vrijdag van de maand. Hét moment om antwoord te geven op een prikkelende (ondernemers)vraag.
Kun jij nu zó iets noemen wat veel indruk op je heeft gemaakt?
Ik dacht makkelijk antwoord te kunnen geven op deze juni #kommaarop vraag. Dat bleek tegen te vallen. Ik vind het lastig om NU de vinger te leggen op een specifiek en impactvol AHA moment uit het verleden, omdat de context nu zo anders is dan toen.
De boekenkast staat vol met allerlei inzichten. Er zijn ontelbaar veel video’s die me geraakt hebben. Als je het later terugleest of opnieuw bekijkt, krijg je dat bijzondere gevoel niet meer. Logisch, het is geen (on)prettig schokkend nieuw inzicht meer.
En er is ook zo veel, als je een omnivoor met kennishongerklop bent. Om dat nou allemaal in één blog te beschrijven… Los van het feit dat zoiets veel tijd zou kosten: niemand leest zo’n ellenlang stuk. Dus kies ik 1 item. Een hele toepasselijke… Marketing!
Be a meaningful specific instead of a wandering generality
Het is lang geleden dat ik deze uitspraak heb opgeschreven. Door de #kommaarop moest ik eraan denken. Zig Ziglar schijnt als eerste deze woorden uitgesproken te hebben. Zelf ken ik ze dankzij de bekende marketeer en schrijver Seth Godin.
Van 2006 tot 2015 heb ik veel van Godin’s boeken & blogs gelezen en video’s bekeken. Ik weet nog goed hoezeer ik destijds onder de indruk was van wat hij schreef en deed.
Wat indruk maakt, past bij de ontwikkelingsfase waar je in zit
Nieuwe dingen leren en je andere manieren van denken eigen maken, is een spannend en bevredigend proces. Op een gegeven moment heb je iets in de vingers. Je blik op de wereld is ververst en geleerde lessen breng je in de praktijk.
Waarmee de cirkel niet gesloten is, want het is een doorgaand proces in spiraalvorm. Waar je een tijd van overtuigd was, evolueert als je nieuwe informatie tot je blijft nemen. Daarnaast: tijden veranderen, net als de omgeving en jijzelf.
Toentertijd was Seth Godin een belangrijke inspiratiebron voor mij
Over sommige dingen denk ik nu anders. Zo betwijfel ik het Linchpin principe – zorgen dat je onmisbaar wordt/bent/blijft. Het is voor een organisatie eerder een bedreiging dan een verrijking, enorm afhankelijk zijn van één persoon.
En als je het boek Linchpin leest, krijg je het gevoel dat iedereen iets groots en bijzonders kan doen. Omdat het nog nooit zo makkelijk was iets te beginnen met een internetverbinding en laptop. Maar hoe je daar vervolgens de rekeningen mee betaalt..?
Laatst hoorde ik Ben van der Burg iets zeggen wat je zelden hoort:
Als je op een podium staat en mensen tips geeft, moet je eigenlijk zeggen: de realiteit is dat 99% van de mensen in deze zaal middelmatig blijft. En dat is helemaal niet erg. Zorg heel goed voor een normale omzet en je gezin. Heb fijne vrienden. Zorg dat je een mooi leven hebt. Je gaat niet excelleren en een miljardenbedrijf bouwen, ooit. Get real!
Waarop Diana Matroos zei: “Ja, maar iedereen wil natuurlijk de Uber van morgen zijn, dus dan komen de tips.” Waar vervolgens niemand wat mee doet als ze morgenochtend opstaan, aldus Ben. Ha, ik vond het een paar kostelijke minuten!
Laten we wel wezen: met hoeveel tips heb jij nou écht wat gedaan?
Daar gaat deze #kommaarop eigenlijk ook over. Ergens van onder de indruk zijn en daar iets mee doen.
Om terug te komen op Seth Godin: als ik een paar effectvolle marketing uitspraken van hem zou moeten kiezen, welke zouden dat dan zijn? Hier komen ze, inclusief toelichting mijnerzijds.
Indrukwekkende marketing uitspraken
- Als je gehaktballen maakt en slagroom aan de man brengt, dan krijg je buikpijn.
Een saaie, smakeloze gehaktbal (commodity) wordt niet ineens spannend smaakvol met slagroom (nieuwe marketingvormen). Integendeel.
- Producten en diensten vinden voor ‘jouw mensen’, in plaats van mensen vinden voor jouw producten en diensten.
Als je uitgaat van de mensen waarvoor je wilt werken, krijg je wezenlijk andere en vaak beter werkende business- en marketingideeën.
- Grote getallen zijn nodig voor massareclame, omdat die grotendeels genegeerd wordt. Kleine aantallen zijn prima als je betekenisvol contact hebt.
Zeker B2B zzp’ers en MKB’ers hoeven niet te geilen op grote aantallen. De kwaliteit van je bereik is vele malen belangrijker.
- Verhalen gaan rond, feiten niet.
Droge feiten hebben een saaie reputatie en worden snel vergeten. In tegenstelling tot aansprekende, beeldende en makkelijk te delen verhalen.
- Be a meaningful specific instead of a wandering generality.
Weet waar je voor staat en gaat. Doorzie welke behoefte jij kunt en wilt vervullen. De strategieën die daaruit voortvloeien passen bij je (potentiële) klanten én jouw bedrijf. Durf te focussen. Durf te kiezen. Liever de plank af en toe misslaan, dan nergens op slaan 😉
Nog meer indrukwekkends
Terwijl ik met deze blog bezig was, bedacht ik me trouwens dat de WOW-serie goed aansluit bij deze #kommaarop. In die serie, van eind 2014 alweer, deel ik video’s en blogs die indruk op mij hebben gemaakt. Daar sluit ik deze blog graag mee af:
- WOW – m’n indrukwekkende blogs lijst
- WOW – m’n indrukwekkende video’s lijst
- WOW – m’n indrukwekkende NL blogs lijst
Nu ben je natuurlijk ook benieuwd naar wat een verpletterende indruk heeft gemaakt op de andere #kommaarop deelnemers van deze maand. Check diepe indrukken en hun effecten!
Iedere eerste vrijdag van de maand is er een #kommaarop uitdaging.
Lees Over kommaarop als je wilt weten hoe het allemaal begonnen is.
.
KunstvanHerinnering (@MirandaSmit_vK) zegt
Eén van de tips van @sonjavanvuren uit haar #kommaarop deze maand;
Uitgaan van de mensen waarvoor je wilt werken. https://t.co/sDZQ8gLMiM
Karen André (@AtelierKaren) zegt
Indrukwekkende marketing uitspraken? Kom maar op! https://t.co/T6VS51rlpL
Tessa Wiegerinck (@TessaWiegerinck) zegt
RT @sonjavanvuren: Ik dacht makkelijk antwoord te kunnen geven op de juni #kommaarop vraag. Dat bleek tegen te vallen.
Ageeth Jak zegt
Het is geen echte marketing uitspraak, maar misschien ook juist weer wel. Het helpt mij in ieder geval bij mijn werk. Als ik het even niet weet. “Oh ja, dáár gaat het om”:
‘People don’t care how much you know. They just know how much you care.’
Sonja van Vuren zegt
Ja, da’s zeker ook een prima marketing uitspraak, Ageeth!
Je kunt op de best passende manier care’n, vanuit een relevant know’en. Maar wat je nou allemaal precies know’t en hoeveel, zal de meeste mensen inderdaad worst zijn. 😉