Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Durf te falen!

Durf te falen! Fail fast, fail often! Je wordt ermee om de oren geslagen. Het ene faal-artikel na het andere trekt op Social Media aan ons voorbij. Wordt jouw faalangst er minder door? Krijg je steeds meer zin om stevig te miskleunen? Ik hoor je denken. “Mwah… als ik het kan vermijden, dan heeft dat toch echt mijn voorkeur…”

illustratie met het woord error bij de blog Durf te falen!

Roep jij weleens “Yoehoe, ik durf te falen! Goed hè?!”

Waarschijnlijk niet. Stel dat je alle vervolgvragen moet beantwoorden. Hoezo goed? Wat bedoel je daar precies mee? Geef eens een paar voorbeelden? Hou je wel tijd over om niet te falen joh? Doe jij zelden iets in één keer goed dan? 😉

Falen hoef je in principe niet te durven. Het gebeurt vanzelf! Of je nou wilt of niet. Als je iets onderneemt of ergens voor gaat, kan het misgaan. Helemaal, gedeeltelijk of een beetje. Wie beweegt, kan zich stoten. Rechtop staan, is geen garantie tegen vallen.

Maar dat is natuurlijk niet wat er met Durf te falen! bedoeld wordt

Het gaat om een bepaalde mindset. Een type bedrijfscultuur. Doe je alleen maar voor de buitenwacht mee aan de Fail Fast hype? Ga jij falen systematisch uit de weg en vermijd je ieder experiment, omdat je weet hoe de hardnekkige hazen lopen?

Waarop word je afgerekend? Waarop reken je jezelf af? Wat krijgt meer aandacht, successen of mislukkingen? Iets goed doen of een fout maken? Je kunt stoer roepen dat jij je niet laat beïnvloeden door je omgeving. Ondertussen…

Falen is niet goed voor je status

Met je verstand kun je verstandig zeggen hoe leerzaam het is en dat aan ieder succes -tig onsuccesvolle pogingen vooraf gaan. Maar mislukken voelt niet lekker. En succesverhalen blijven hangen. Die geven wél een lekker gevoel. En aanzien.

Niet zo raar dus dat we daar een voorkeur voor hebben. Een (werk)omgeving die je keihard afrekent op fouten en weinig oog heeft voor lef en eigen initiatief, laat je de veilige grenzen opzoeken. Jouw eigen veroordelende hoofd maakt je risico avers.

Niemand wil in aanzien kelderen

Graag goed overkomen, zit diepgeworteld in onze menselijke natuur. Als loser gezien worden binnen jouw peergroup, zet je op een sociaal zijspoor. Afgewezen en uitgesloten worden, doet ongelooflijk veel pijn. We zijn er existentieel bang voor.

Nee, dat durven falen, is niet makkelijk. Je moet er stevig voor aan de bak. Als je tenminste jouw doel wilt bereiken. Wat dat doel ook moge zijn, het gewenste eindresultaat komt zelden soepeltjes aanwaaien. Er gaan áltijd dingen fout.

Door ‘fouten’ zijn de mooiste ontdekkingen gedaan

Je kent waarschijnlijk het verhaal over penicilline. Dankzij een oeps, foutje en je daardoor niet uit het veld laten slaan en nieuwsgierig blijven, overleven wij nu allerlei bacteriële infecties. Zo zijn er ontelbare voorbeelden, groot en klein. Ook in jouw en mijn leven.

We onderschatten de grote rol van toeval in ons bestaan. Dat toeval mag best wat meer ruimte krijgen. Ga eens naar een conferentie buiten jouw vakgebied. Nodig die ene twitteraar uit voor een bakkie. Zoek een voor jou nieuwe stad op. Fiets een andere route naar je werk.

Wat nu op falen lijkt, kan later een groot succes blijken te zijn

Of niet. Achteraf weet je alles van tevoren. Vooraf 100% zekerheid willen, verlamt. Niet bang zijn om te falen, bevrijdt. Daar ergens tussenin leven we met z’n allen. Waar zit jij nu? Hoe ga jij om met faalangst? Ik ga er stapje voor stapje tegenin of omheen… 🙂

 

Categorie: ondernemen Tags: faalangst 16 maart 2016 door Sonja van Vuren 9 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Sylvia zegt

    16 maart 2016 om 14:06

    Er doorheen gaan is mijn devies, daarachter ligt de horizon. Wat is faalangst eigenlijk, kun je je afvragen. Wat denk je nu wat je precies weerhoudt om een volgende stap te zetten? Kan ik nu makkelijk zeggen, want vroeger heb ik er enorm last van gehad. Gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden 😉

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren, online marketing zzp'erSonja van Vuren zegt

      16 maart 2016 om 14:21

      Haha, gelukkig, ja. 😉

      Faalangst is vaak onnodig groot of een tikkeltje overdreven, om het voorzichtig uit te drukken. Wat is nou het allerergste dat er kan gebeuren? Daar serieus én met humor antwoord op geven, haalt meestal de engste angel er al uit.

      Beantwoorden
  2. @SandrienBekker zegt

    16 maart 2016 om 19:30

    RT @sonjavanvuren: Wie beweegt, kan zich stoten. Rechtop staan, is geen garantie tegen vallen. – Nieuwe blog over falen:

    Beantwoorden
  3. Kitty Kilian zegt

    16 maart 2016 om 19:51

    Haha, ‘Joehoe, lekker he, potje falen?’
    Nee, dat vinden we allemaal gewoon heel vervelend. Eerlijk is eerlijk.
    Al dat geleuter,,,

    Beantwoorden
    • Sonja van Vuren zegt

      16 maart 2016 om 20:08

      😀

      Beantwoorden
  4. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    17 maart 2016 om 08:45

    “We onderschatten de grote rol van toeval in ons bestaan. ” https://t.co/gBATOpPJ0M @sonjavanvuren https://t.co/gb3j3GccFG

    Beantwoorden
  5. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    17 maart 2016 om 10:03

    Roep jij weleens “Yoehoe, ik durf te falen! Goed hè?!” @sonjavanvuren https://t.co/fRH0t3pwyY

    Beantwoorden
  6. @tanjadelang zegt

    17 maart 2016 om 11:25

    Dit is zo waar: Achteraf weet je alles van tevoren.. vooraf 100% zekerheid willen, werkt verlammend #perfectionisme https://t.co/4FYjNXq5fr

    Beantwoorden
  7. Agnes Swart (@Dagnespresso) zegt

    17 maart 2016 om 20:35

    ‘Nee, dat durven falen, is niet makkelijk. Je moet er stevig voor aan de bak.’ https://t.co/JaltQOgpuG van @sonjavanvuren

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.