Ik kom haar toevallig weer tegen. Tijdens een wandeling. “Hee, dat is lang geleden!” roept ze al vanaf een afstandje. We zwaaien en komen in versnelde tred nader tot elkaar. “Wat leuk om je weer te zien!” klinkt het in koor, met begeleidende pakkerds. Digitaal ziet ze me blijkbaar vaker, want na de knuffel, vraagt ze meteen: “Wat ben jij toch aan het bloggen, joh. Heb je niet wat goeie tips voor me?!”
Sanne wil bloggen om beter gevonden te worden
De laatste keer dat we elkaar spraken was ze net begonnen met haar ecologische beauty producten webshop. Toentertijd hadden we het over keuzes maken. Hoe belangrijk het is dat je dat durft, zeker in een drukbezette markt. Ik vind het dan ook leuk om te horen dat ze zich focust op werkende vrouwen in de randstad van 40 jaar en ouder.
“Inmiddels ben ik er dus wel achter dat je op een webshop ook moet bloggen,” vervolgt ze.
Goed voor de zoekmachineoptimalisatie, klantenbinding en het vergroten van je bereik, omdat blogartikelen zo fijn te delen zijn via Social Media.
Het is duidelijk dat ze zich erin verdiept heeft. En schrijven vindt ze ook nog eens leuk. Mooi!
“Als ik zo naar je luister, heb jij helemaal geen blogtips nodig.”
“Nou, ’t zit ‘m in het dóen he…” aldus Sanne. “En nee, ik ben niet op zoek naar timemanagement tips. Bah. Daar krijg ik uitslag van!”
De vrolijke uitdrukking op haar gezicht maakt heel even plaats voor een verzuurde blik. “Mijn creativiteit dient zich toch echt niet iedere woensdag om 3 uur ’s middags ofzo aan hoor!”
We lopen gezamenlijk verder langs het water. Sanne vertelt honderduit en ik ben onder de indruk van wat ze bereikt heeft. Het is een echte PR vrouw:
Ze pakt zó de telefoon en stapt brutaal op wie dan ook af als ze denkt dat ze daarmee haar business vooruit helpt. Maar al heeft ze een webshop, online communicatie gaat haar minder goed af.
“Ik kan over zat schrijven, maar hóe ik erover moet schrijven…”
“De wereld puilt uit van de blogs,” vervolgt Sanne. “Zie mensen maar eens te prikkelen om jóuw blogs te lezen.” We bespreken manieren waarop je dat zou kunnen doen. Misschien kun je daar zelfs een lijstje van maken, zodat je dat erbij kunt pakken als je gaat zitten om een blog te schrijven.
- een serieus detail tot karikaturale proporties opblazen
- je eigen producten of dienstverlening op de hak nemen
- een reden geven waarom mensen jouw product of dienst juist NIET kopen
- een klant die iets bijzonders doet met jouw product of dienst in de spotlights zetten
- een mislukking breed uitmeten en afsluiten met een onverwachte of verrassende oplossing
- laten zien wat je niet verkoopt en waarom – en daarvoor durven doorverwijzen naar anderen
Sanne krijgt steeds meer zin om te bloggen
Bij het afscheid spreken we af dat ik de tips nog even mail. Thuisgekomen bookmark ik haar webshop ook meteen. Zodra dat bloggen begint neem ik een e-mail abonnement.
Na een week of 2 is het zover. Er komen een paar artikelen voorbij die natuurlijke make-up humoristisch op de korrel nemen. Daarna wordt het stil, wat ik begrijp. Dat gebeurt zó vaak.
Iedereen kan tenslotte publiceren. Veel mensen schrijven behoorlijk leuk. Toch is het wat anders om dat vervolgens wekelijks op een doelgerichte, gedisciplineerde en steeds weer aansprekende manier te doen. Zonder taalfouten.
Beginnen met bloggen? Bezint eer gij begint…
Want het is simpelweg niet goed voor je online reputatie als een blog er verlaten bij ligt. Als de meest ‘recente’ blog van inmiddels toch wel behoorlijk lang geleden is.
Eigenlijk snapt bijna iedereen dat ook wel. Toch gebeurt het. Kwestie van prioriteiten stellen? Dat is te makkelijk gezegd, denk ik.
Als je ergens van overtuigd bent, wil dat nog niet zeggen dat je het vervolgens overtuigend in de praktijk brengt. Soms willen we te veel zelf doen.
Ik heb ervaren dat keuzes maken gelijk oploopt met investeren. Niet alleen wat betreft het investeren van je eigen tijd, maar ook investeren in hulp die kan bijdragen aan de bloei van jouw bedrijf.
Charlotte zegt
Bloggen is absoluut een commitment. Ik deed dat eerst ook te weinig. Het plan was, toen nog, om maandelijks te bloggen en dat haalde ik niet altijd. Ook omdat ik het vergat, juist omdat er zoveel tijd tussen die blogs zit. Later ging dat beter en al snel ging ik wekelijks bloggen. Dat bloggen bleek best aan te slaan. Ik kreeg meer ideeën voor onderwerpen en van 1 keer in de week maakte ik er twee keer in de week van. Ik merkte dat mijn ‘rechtspraak’ blogs minder goed aansloegen. Te serieus, te zakelijk. Maar ik vond het wel leuk om te doen en het is goed voor mezelf om dat te blijven doen. Eerst blogde ik daar dus vooral minder over. Later besloot ik het terug te halen, maar als ‘extra’ blogpost. Nu blog ik zo’n 3 keer per week. Sinds mijn wekelijkse posts, zijn ze in principe ook op vaste dagen.
Mijn idee is daardoor dat het bloggen ook een beetje moet groeien. Gewoon beginnen met doen, merken dat het werkt en dan langzaam opvoeren tot een frequentie die je bevalt. Maar goed, ik ben de specialist niet 🙂
Sonja van Vuren zegt
Leuk en interessant, je uitgebreide reactie, Charlotte. In theorie kunnen velen een ‘specialist’ zijn, maar in de praktijk… 😉 Het verschilt heel erg per persoon of je het volhoudt, afdoende inspiratie hebt en relevant en aantrekkelijk genoeg kunt schrijven, zonder spelfouten. Waarbij je ook wat SEO kennis moet inzetten, als je je blog ook daarvoor wilt gebruiken.
Vaak starten mensen enthousiast, maar bloedt het op een gegeven moment dood. Bij de één sneller dan bij de ander. Op zich zijn een paar tijdloze, evergreen blogs/artikelen prima. Als de blog verder niet meer bijgehouden wordt, is het een idee om de datum weg te halen. Een ‘oude’ datum kan de bezoeker een ‘oud’ (achterhaald) gevoel geven. Noem het dan geen ‘blog’ meer en zeker geen ‘nieuws’. Want beide zijn communicatiemiddelen die je regelmatig moet bijhouden. Iig wordt dat zo gepercipieerd.
Jij bent echter één de volhouders, dat is duidelijk. En dat niet alleen: je blogt inhoudelijk, prettig leesbaar, met een portie humor én bent actief op Social Media. Ingrediënten die ervoor zorgen dat je aardig wat trouwe lezers hebt. 🙂