Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Wat kan ik weten? Wat moet ik doen?

Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? Waar mag ik op hopen? De vragen die Immanuel Kant in de 18e eeuw stelde, zijn niet tijdgebonden. Filosofisch gezien, ben je nooit uitgedacht. Het gaat om het denkproces. Alles bevragen. Niets voor definitief ‘waar’ aannemen. Dé antwoorden op voornoemde vragen, bestaan dan ook niet. Vanuit een zakelijk perspectief wil ik er als bedrijfsfilosoof toch eens verder over filosoferen in deze blogpost…

Wat kan ik weten?

foto van jongetje bij blog Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? Waar mag ik op hopen?

Ons kenvermogen bestaat uit onze zintuigen en verstandelijke capaciteiten. Daarnaast zijn we in staat om hulpmiddelen te ontwikkelen, die dat kenvermogen vergroten. Computers en internet zijn daar recente voorbeelden van.

Hoe weet je als ondernemer of zzp’er of je op de juiste weg bent? Wanneer weet je dat je business succesvol is? Je bent met hart en ziel bezig, maar zal het de moeite lonen? Je hebt geen baas (meer) om in voortgangsgesprek mee te gaan.

Zeker in het begin zeggen winstmarges niet zo veel

De lange termijn is nog ver weg en onzeker en aanvankelijk doe je bijna alles zelf. Dus je kosten- en baten overzicht is niet reëel voor een groeiende toekomst. Tegen die tijd zul je meer moeten focussen op waar jij het allerbest in bent en andere zaken uitbesteden.

Wat je wel ieder moment kunt weten, is of je leert, beter wordt, meer inzicht krijgt. Weet je nu meer dan 6 maanden geleden? Over jezelf, de markt, je (potentiële) klanten? Sta je open voor feedback en weet je of en wanneer je daar iets mee moet doen? Zijn je diensten geëvolueerd?

Wat moet ik doen?

Door praktijkervaring ontdek je of wat leuk leek, ook leuk ís – en rendabel. Of je veerkrachtig genoeg bent om tegenslagen snel te verwerken en succes in perspectief te zien. Want er is niemand die het even van je overneemt, terwijl jij zit te balen of te feesten.

Ben je inmiddels meer aan het dóen en minder aan het uitstellen? Aan het vallen en opstaan in plaats van afwachten? In loondienst kun je wachten op hét moment (wat niet bestaat en dat weet je heus wel). Want het lopende werk gaat toch door – daar hoef jij niet voor te zorgen.

Nu is er niemand anders die ik ergens de schuld van kan geven

Draait m’n passie-ambitie-focus-discipline vliegwiel redelijk gesmeerd of piept en kraakt het te vaak? Wat geeft enorm veel plezier? Waar krijg ik de zenuwen van en niet zo’n klein beetje ook? Waarmee heb ik mezelf enorm verrast? Wat viel ontzettend tegen?

Door regelmatig stil te staan bij dit soort vragen, kun je sommige valpartijen voorkomen, nieuwe mogelijkheden ontdekken en bekende krachten verder uitdiepen. Weet je exact wat je energie kost, waarvan je bijtankt en waarvoor je het allemaal doet.

Waar mag ik op hopen?

Weet je hoe een mislukking er in jouw ogen uitziet, wat succes betekent en wil je hoe dan ook zo veel mogelijk leren? Dan zul je, als iemand jou over een jaar vraagt of het alle moeite waard is (geweest), hoogstwaarschijnlijk voluit “Ja!” antwoorden.

Het leven van alledag is weerbarstig. Zelden verlopen dingen precies zoals je verwacht had en een goede gezondheid is geen vanzelfsprekendheid. Wij mensen hebben er echter nogal eens een handje van om begrenzing overstijgend waarde te creëren vanuit wat wél kan.

Je bent flexibeler dan je denkt

Waarschijnlijk heb je als ondernemer of zzp’er inmiddels het nodige meegemaakt. Tot op heden heb je iedere dag beslissingen van allerlei formaat moeten nemen. Soms waren de gevolgen daarvan niet te overzien of pakte het totaal anders uit dan bedoeld.

Toch zit je nu deze blog te lezen. Je hebt het allemaal overleefd. Of je nou doorgaat, opgeeft, nog even doormoddert, het een nieuwe kans geeft, gewoon lekker bezig bent of niet bij te benen explosief groeit – je hebt het sowieso ‘gemaakt’, want:

Wie jij bent, is jouw talent, dus jouw levenswerk, is een meesterwerk, altijd

Categorie: ondernemen Tags: ambitie, discipline, focus, Immanuel Kant, passie 10 oktober 2014 door Sonja van Vuren 10 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. Martin Postmus (@Postmusparket) zegt

    10 oktober 2014 om 21:08

    Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? http://t.co/UbNCQ1zGA5 via @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  2. Kitty Kilian zegt

    10 oktober 2014 om 21:41

    Deze bespiegeling lijkt me uitgaan van de intrinsieke waarde van wat je doet… Niet de zakelijke, zoals je in je inleiding zegt.. Hoe rijm je dat?

    Het klopt dat ondernemen gewoon uitproberen is. net als in de rest van het leven 🙂

    Beantwoorden
  3. Sonja van Vuren zegt

    10 oktober 2014 om 21:51

    Het is en/en, denk ik, Kitty. Voor mij in ieder geval. Passie én ambitie. Gevoel én verstand. Dingen (be)denken en doen die je ‘voeden’ én voor brood op de plank zorgen. Steeds zoek ik daarin een balans, anders hou ik het niet vol.

    Ja, het leven zit vol uitprobeersels. En de ene keer knutsel je leuker en fijner dan de andere keer. 😉

    Beantwoorden
  4. Kitty Kilian (@KittyKilian) zegt

    11 oktober 2014 om 09:04

    ‘Toch zit je nu deze blog te lezen. Je hebt het allemaal overleefd.’ http://t.co/aV6WkYYgyq @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  5. Karin Verheij (@karinloopbaan) zegt

    11 oktober 2014 om 14:59

    ‘Hoe weet je als ondernemer of zzp’er of je op de juiste weg bent?’ @sonjavanvuren http://t.co/lTAoT84oGC

    Beantwoorden
  6. Judith van Barlingen (@JudithBarlingen) zegt

    13 oktober 2014 om 07:59

    Wie jij bent, is jouw talent. Dus jouw levenswerk, is een meesterwerk. Altijd. http://t.co/6kUk0bxGLQ [blog] via @sonjavanvuren

    Beantwoorden
  7. Patrick Mundus (@PatrickMundus) zegt

    14 oktober 2014 om 10:16

    “Wat kan ik weten? Wat moet ik doen?” Mooie beschouwing van @sonjavanvuren om als ondernemer bij stil te staan ~ http://t.co/UgPHaQf7M8

    Beantwoorden
  8. Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt

    14 oktober 2014 om 11:43

    Mooi! RT @sonjavanvuren : Door praktijkervaring ontdek je of wat leuk leek, ook leuk ís – en rendabel. http://t.co/jpn4npLcCv [blog]”

    Beantwoorden
  9. @WebsitePro1 zegt

    14 oktober 2014 om 12:24

    RT @OffenbergNicole: Mooi! RT @sonjavanvuren : Door praktijkervaring ontdek je of wat leuk leek, ook leuk ís – en rendabel.

    Beantwoorden
  10. Nicole Offenberg (@OffenbergNicole) zegt

    15 oktober 2014 om 20:27

    “Hoe weet je als ondernemer of zzp’er of je op de juiste weg bent? ” http://t.co/32QIpcQzut mooi blog van @sonjavanvuren

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.