De Social Media Manager is de Social Media stem van een organisatie. Hij of zij bouwt digitale relaties op en onderhoudt ze. De aanwezigheid op het web wordt levendig gehouden. Dat betekent onder andere dat ‘de dialoog’ actief opgezocht wordt. Maar wat betekent dat? En hoe doe je dat dan?
Met open vizier het gesprek aangaan, vraagt om een Social Media Manager die:
- weet wat er speelt onder belanghebbenden
- voor hen een vraagbaak en verbindende factor is
- oplossingen aandraagt inzake kwesties waar de organisatie verstand van heeft
- aan discussies deelneemt en ze ook zelf start
- interessante en toepasselijke informatie deelt
- initiatiefrijk contact zoekt met mensen en bedrijven
Om effectief en zinvol te communiceren, is het belangrijk dat je weet waar je voor staat en wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Een duidelijk bedrijfsverhaal geeft de Social Media Manager een helder kader en stevige houvast.
Social Media bij uitstek geschikt voor relatiebeheer en vergroten naamsbekendheid
Indien zinvol ingezet, draagt Social Media zeker bij aan de bedrijfsdoelstellingen – wat mij betreft een absolute must. ‘Verkoop’ maakt daar uiteraard onderdeel van uit.
Alhoewel bepaalde webshops er een deel van hun omzet genereren, is Social Media niet een keihard verkoopkanaal. Het zo inzetten is juist de valkuil voor en reden van een vroegtijdige beëindiging van social – “zie je wel, het werkt dus niet”.
Het draait om ‘jouw mensen’ en hun gesprekken
Het gaat om de interesses van jouw doelgroep(en). Hoe kun je daar concreet op inspelen op een manier die aansluit bij wat jouw bedrijf doet en betekent?
Mijn basisuitgangspunten zijn:
- Waar jouw doelgroep is, daar ben jij. Twitter is een leuk medium, maar als de mensen die je wilt bereiken er niet zitten, is het tijdverspilling.
- Door laagdrempelige Social Media waar iedereen mee kan doen wat hij of zij wil, ligt het controle tijdperk definitief achter ons. Je moet vrijuit het gesprek in en aan kunnen gaan, zonder vooropgestelde verkoopintenties.
Negatieve én positieve reacties
Er wordt vaak gewaarschuwd voor Social Media: Begin er niet aan, want je roept wat over jezelf af. Los van het feit dat mensen toch wel over je praten, of je nou meedoet of niet, is het belangrijk om te weten waar mensen over klagen, vast te stellen hoe je daarmee omgaat en wat er verbeterd kan worden.
En laten we vooral de positieve reacties niet vergeten! Een focus op negatieve punten wil er nogal eens voor zorgen dat bedrijven niet reageren op positiviteit. Je ‘fans’ zijn echter heel belangrijk en verdienen juist extra aandacht. Sommigen van hen kunnen veranderen in superpromoters.
Eerlijk en oprecht zijn
De Word Of Mouth Marketing Association (WOMMA) heeft een aantal nuttige Social Media regels opgesteld die in het kort neerkomen op het volgende:
- het is duidelijk namens wie je spreekt
- je zegt waar je voor staat
- je bent wie je zegt dat je bent
Kortom, wees open, eerlijk en authentiek!
Spin in het Social Media Web
De Social Media Manager is de spin in het web. Hij of zij monitort, doet pro-actief mee, houdt de organisatie op de hoogte van de voortgang en waarschuwt en overlegt direct bij negatieve dan wel positieve reacties.
Er zijn verschillende soorten SMM’s. Ik geloof niet dat zoveel mogelijk Social Media kanalen gebruiken, de benodigde aandacht en diepgang oplevert. Je maakt keuzes op basis van waar jouw ‘ideale klant’ zich ophoudt en wat bij jou past. Voor mij zijn dat blogs, Twitter, LinkedIn en een snufje Google+.
Wat doet een Social Media Manager? Waar ik me dagelijks mee bezig hou:
- internet monitoren op belangrijke termen en (bedrijfs)namen
- relevante bedrijven mensen vinden en volgen (niet meer volgen dan dat je volgers hebt – (veel) meer volgen dan volgers hebben, is niet goed voor de eigen reputatie)
- iedere dag (óók in het weekend, want juist dan hebben mensen meer leestijd) meerdere malen berichten plaatsen en die van anderen onder de aandacht brengen
- z.s.m. reageren op reacties en berichten over en/of t.a.v. jou(w bedrijf)
- blogs vinden en volgen die relevant zijn en regelmatig reageren op een hulpvaardige manier – vanuit kennis, niet puur commercieel
- in relevante LinkedIn groepen actief worden door te reageren en af en toe zelf discussies te starten
- zowel positieve als negatieve reacties bijhouden (sentiment)
- maandelijks evalueren
Social Media inzetten om je naamsbekendheid uit te bouwen én te behouden, is zinvol, maar vergt wel de nodige tijd en vasthoudendheid. Het gaat namelijk niet alleen om het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden. Een structurele aanpak maakt onderdeel uit van de bedrijfsstrategie, dus is het van wezenlijk belang dat e.e.a. geborgd wordt.
Een externe partij kan dit proces begeleiden
Daarbij is mijn uitgangspunt altijd om ervoor te zorgen dat de aanpak zo snel mogelijk geïntegreerd wordt in de bestaande bedrijfsprocessen, zodat je niet afhankelijk blijft van een ‘buitenstaander’.
Want hoe betrokken je ook bent als businesspartner, duurzaam en authentiek relaties opbouwen en onderhouden via Social Media, werkt het best vanuit je eigen bedrijf/medewerkers.
Meer weten? Tijdelijk hulp nodig? Neem gerust contact op.
RT @sonjavanvuren: Wat doet een Social Media Manager? https://t.co/By039hTClx – #archiefblog