Een kleine greep uit de Twitter tips die ik de afgelopen maanden ongevraagd kreeg: Als je meer mensen (terug)volgt, krijg je sneller een hele hoop volgers. Je moet een beetje slijmen met invloedrijke twitteraars voor meer bereik. Weet je wel dat je pas interessant wordt voor allerlei events over online als je meer dan 1.500 volgers hebt? Nu mis je dus zulke kansen om jezelf te promoten! – Het zijn goed bedoelde adviezen. Maar ik laat ze langs me heen gaan.
Zonde, om al die Twitter tips te negeren?
Misschien. Schiet ik daardoor in m’n eigen (business) voet? Nou ja, daar kan ik best wel wat over vertellen, omdat ik sinds januari 2011 een behoorlijk actieve twitteraar ben en in januari 2013 een eigen onderneming ben begonnen. Al die jaren behoort Twitter tot mijn favoriete Social Media (naast LinkedIn en inmiddels ook Google+). Wat betekent dat in de praktijk?
Vanaf het begin dacht ik: de mensen die ik volg op Twitter, volg ik écht. Ik wil weten wat er onder hen speelt. Wat ze bezighoudt, waar ze zich druk over maken, wat hun business doet, waar ze blij van worden en dat het me opvalt als ze stilvallen – dat soort dingen. Terwijl m’n Twitter account groeide, merkte ik dat dat voor mij moeilijk werd bij meer dan 150 mensen.
Ook op Twitter zijn interesse en aandacht belangrijk
Er zijn enorm veel interessante mensen, dat is het probleem niet. Alleen heeft geïnteresseerde aandacht een beperkte spanwijdte. Iedere dag zijn er ook nog andere dingen die je wilt of moet doen. En al ben ik ook in te huren als Online Community Manager, dat is toch iets anders dan met je hoogstpersoonlijke Twitter account bezig zijn. Alhoewel het ook een zakelijk effect heeft.
Zo zijn de op dit moment lopende blogstrippenkaarten allemaal via Twitter binnengekomen. Mensen die ‘m voor hun eigen bedrijf gebruiken en/of anderen in hun netwerk erop attenderen. Er is ruimte voor maximaal 10, omdat ik hoofd en handen ook vrij wil houden voor de andere dingen die ik doe. Dus als zo’n blogstrippenkaart iets voor jou is, moet je er snel bij zijn. 😉
Nee, ik ben niet bewust schaarste aan het creëren, het is zoals het is
Naast genieten van en met je timeline, kun je nog veel meer met Twitter. Zo maak ik voor m’n omnivoor kennisverslaving gebruik van Twitterlijsten. Een paar keer per week loop ik door 2 of 3 van die lijsten heen. Persoonlijk vind ik het fijn en overzichtelijk dat dit losstaat van m’n Twitter timeline. Daarnaast leveren ze ook weer interessant ‘voer’ om te delen.
Oh ja, wat betreft dat slijmen met invloedrijke twitteraars… Ik noem Rutger Bregman echt niet in een blog in de hoop hem dusdanig te vleien dat hij er een paar tweets aan zal wijden. Nee. Het gaat me om zijn gedachtegoed en welke betekenis dat heeft voor mijn perspectief op de (zaken)wereld. Ik ben tenslotte een bedrijfsfilosoof die blogt, dus schrijf ik daarover.
“Maar je wilt toch zeker wel graag meer Twitter volgers?!”
Zeggen dat ik helemaal niets om aantallen geef, zou een leugen zijn. Al heb ik onlangs wel m’n Klout account opgeheven. Ik merkte namelijk dat ik regelmatig naar dat ‘cijfer’ keek. En geen Facebook account hebben, maakt in deze nogal een verschil. Da’s echter weer een andere principekwestie… Dus ja, ik zou het leuk vinden als ik straks boven de 1.000 volgers uitkom. Daar wordt Twitter echter niet meer of minder leuk van.
Wat betreft het deelnemen aan online events die offline plaatsvinden: daar maak je deze introvert niet zo blij mee. Laat mij maar voornamelijk vanachter m’n computer in de praktijk brengen waar ik in geloof: dat je een succesvolle business grotendeels online kunt opzetten, onderhouden en uitbouwen. Op deze blog kun je daar dan vervolgens weer over lezen.
Dus. Eindconclusie? Een persoonlijke Twitter tip?
Laat mij maar rommelen in wat velen ‘de marge’ zouden noemen. Ik noem het ‘een niche’. Zeker, in de pre-internettijd had ik de mensen waar ik nu voor werk nooit afdoende kunnen bereiken. Dat tijdperk ligt echter ver achter ons. Als ik maar een computer en internetverbinding heb. Met het soort werk wat ik doe, maakt het meestal niet uit waar in Nederland jij zit.
RT @sonjavanvuren: Twitter tips? Ik negeer ze! http://t.co/IpJMLDN1Ru [nieuwe blog]
😉 RT @indigonl: Sluit ik me bij aan >> Twitter tips? Ik negeer ze! http://t.co/iJQEqszZHu door @sonjavanvuren
Bij Twitter moet ik sterk denken aan jouw artikel “content marketing mythe ” Waarom? ik zie branche gerelateerde bedrijven constant roeptoeterer zonder enige inhoud op Twitter. Zelf gebruik ik Twitter voor informatie en sparren met autoriteiten. Alle bijzaken omtrent aantal volgers etc,vind ik irrelevant
Ja, Martin, het ‘roeptoeter fenomeen’ is helaas wijdverbreid en zie je dus ook op Twitter. Die mindset van de afgelopen reclame decennia verdwijnt niet zomaar. 😉
welnee! RT @sonjavanvuren: Zonde, om al die Twitter tips te negeren? http://t.co/jpbSxXeLgb [nieuwe blog]
Mooi & krachtig! Lekker je eigen weg volgen… “Twitter tips? Ik negeer ze!” ~ http://t.co/yLoXRI1jrk via @sonjavanvuren
RT @sonjavanvuren: Laat mij maar rommelen in wat velen ‘de marge’ zouden noemen. Ik noem het ‘een niche’. http://t.co/TV0oL9axVq [nieuwe bl…
“@sonjavanvuren: Oh ja, wat betreft dat slijmen met invloedrijke twitteraars… http://t.co/CCfokvvUvp [blog]” leuke blog! Enne 150–>Path
RT @sonjavanvuren: Neehee, ik wil geen Twitter tips!! http://t.co/TV0oL9axVq [blog]
RT @sonjavanvuren: Neehee, ik wil geen Twitter tips!! http://t.co/TV0oL9axVq [blog]
😉 RT @JudithBarlingen: Lekker eigenwijs 🙂 @sonjavanvuren: Neehee, ik wil geen Twitter tips!! http://t.co/IpJMLDN1Ru [blog]
Haha, dankjewel! RT @PatrickMundus: Met respect, een blog met ballen… “Twitter tips? Ik negeer ze!” http://t.co/4yzuvuD6T8 @sonjavanvuren
Twitter tips? Ik negeer ze! Hihi #tip van @sonjavanvuren ‘ik volg ook mijn eigen pad’ http://t.co/VVfSYZOj40