Soncere Marketing en Communicatie

Online marketing hulp voor MKB’ers en ZZP’ers die meer uit de bedrijfswebsite wil halen

  • Home
  • Online marketing
  • Klanten aan het woord
  • Over
  • Blog
    • Blogs gerubriceerd
    • Columns
  • Contact

Storytelling? Storydoing!

Hoe val je op in een drukbezette markt, die last heeft van een structurele crisis en waar een pittige concurrentie heerst? Het oude vertrouwde roeptoeteren werkt niet meer. Daar is iedereen het inmiddels wel over eens en verklaart de opkomst van storytelling. De huidige tijden zijn uitdagender dan, pak ‘m beet, 10 jaar geleden. Toch is er ook veel hetzelfde gebleven.

Aan de koopfactoren is niets veranderd

De factoren die bepalen of prospects al dan niet tot aankoop overgaan zijn nog steeds:

  • Zijn ze gemotiveerd? Realiseren ze zich dat ze hulp nodig hebben?
    .
  • Is die motivatie sterk genoeg en de hulpbehoefte dusdanig, dat ze ervoor willen betalen?
    .
  • Hebben ze de tijd om zich erin te verdiepen en, indien nodig, eraan mee te werken?

Wat is wel een groot verschil met ‘vroeger’?

Traditionele businessmodellen staan onder druk, omdat technologische ontwikkelingen elkaar in een ongekend hoog tempo opvolgen. Tegelijkertijd is er een informele netwerksamenleving ontstaan dankzij internet, waarin er veel gratis te halen is.

Dat is echt geen ver-van-ons-bed-show. Ondernemers ervaren dagelijks de verhevigde concurrentiestrijd die daarmee gepaard gaat. Eén van de strijdgevolgen, is dat het producten- en dienstenaanbod alsmaar groter en complexer wordt.

De koopfactor ’tijd’ krijgt daardoor een doorslaggevende rol toebedeeld. Waar haal je als potentiële klant de tijd vandaan om alles te bestuderen en de juiste keuze te maken?! Gevolg: je doet niks en blijft zitten waar je zit of begint er gewoon niet aan.

Alles aanbieden, in de hoop ergens een extra omzetgraantje mee te pikken, werkt niet

Want als je geen keuzes maakt, veel dingen ‘een beetje’ doet en je onderscheidende specialisme daardoor verwaarloost, word je een grijze muis. Daarmee bereik je precies het tegenovergestelde van wat je wilde: zowel omzet als marges komen onder druk te staan.storydoingHet leveren van datgene wat voor jouw klanten het belangrijkst is, hangt cruciaal samen met de expertise en mogelijkheden van jou en je organisatie. Een te breed dienstenpakket zal nooit op alle vlakken het hoge niveau halen dat de gemiddelde klant tegenwoordig standaard eist.

Menig marketeer gooit het daarom hoopvol over een andere boeg

De complexiteit- en informatie overload maakt het (potentiële) klanten namelijk steeds moeilijker om een rationele beslissing te nemen, gebaseerd op feitelijke eigenschappen van het product of de dienst. Daardoor geven emoties steeds vaker de doorslag.

En vandaar dat je zo irritant veel hoort over storytelling

Een product of dienst op zich is zielloos. Hoe jij of jouw bedrijf er invulling aan geeft, is van doorslaggevend belang. Dat is altijd al zo geweest.

De huidige, concurrerende marktomstandigheden geven er echter een nieuwe dimensie aan. En dan wordt de volgende vraag ineens belangrijker:

Wat is er bijzonder aan zakendoen met jou?

  • Waar sta jij voor?
    .
  • Waar geloof je écht in?
    .
  • Wat gebeurt er als je marketing en communicatie niet alleen gebruikt om te laten zien wat je doet, maar ook waarom en hoe?
    .
  • En, het allerbelangrijkste, wat betekent dat voor jouw (potentiële) klanten?

Gevoel, emotie, verlangen is wat ons zo kleurrijk maakt

Storydoing

Een sterk bedrijfsverhaal laat jouw unieke kleurrijkheid zien, terwijl tegelijkertijd de “what’s in it for me” duidelijk gemaakt wordt. Werken vanuit een verhaal waar je met hart en hoofd in gelooft, is een eindeloze energiebron en storyDOING in optima forma.

Actions speak louder than words

The proof of the pudding is in the storyDOING. Doen en waarmaken vanuit een bedrijfsverhaal waarin je écht gelooft en wat je uitdraagt. Dat laatste is het stukje storytelling. Waarmee meteen duidelijk wordt waar het grootste gewicht ligt…
.

Categorie: Communicatie, Marketing, storydoing, storytelling Tags: storydoing, storytelling 18 april 2014 door Sonja van Vuren 4 Reacties

Sonja van Vuren, online marketing zzp'er

Over Sonja van Vuren

Sinds 1998 hou ik me bezig met Marketing en Communicatie. Later heb ik eenzelfde liefde opgevat voor internet. Schrijven doe ik al van kleins af aan en bloggen sinds 2008. De combinatie van deze vakgebieden zet ik in voor meer impact online.

Reacties

  1. @RikkertWalbeek zegt

    7 mei 2014 om 12:59

    RT @sonjavanvuren: Je wilt álles aanbieden, in de hoop ergens een extra omzetgraantje mee te pikken? Hmm… http://t.co/vhaiB8hQgu [blog]

    Beantwoorden
  2. @Miss_CRodrigues zegt

    7 mei 2014 om 18:03

    RT @sonjavanvuren: Je wilt álles aanbieden, in de hoop ergens een extra omzetgraantje mee te pikken? Hmm… http://t.co/vhaiB8hQgu [blog]

    Beantwoorden
  3. @DeBemoeials zegt

    16 mei 2014 om 11:36

    RT @sonjavanvuren: Je wilt álles aanbieden, in de hoop ergens een extra omzetgraantje mee te pikken? Hmm… http://t.co/vhaiB8hQgu [blog]

    Beantwoorden
  4. Karen André (@AtelierKaren) zegt

    22 januari 2017 om 20:18

    RT @sonjavanvuren: Storytelling? Storydoing! https://t.co/HAtJKm0miG – #archiefblog

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.
Soms heb ik zin om een e-mailing te maken 🙂 Wil je die ontvangen? Abonneer je dan:

.

5 meest gelezen blogs

  • 5 vragen voor een goede marketingstrategie
  • Waarom we onbewust zoveel makkelijker te beïnvloeden zijn dan we denken
  • Top 5 online marketing problemen
  • Goede marketing is marketing die bij jou past
  • De (on)zin van uurtje factuurtje

5 recente blogs

  • SEO in 2023
  • “Je moet iedere week bloggen.” Onzin of waarheid?
  • De klad zit erin…
  • Opvallen door schurk marketing?
  • Gedwongen leren tekstschrijven is geen goed idee

Contact

  • Mailen werkt het snelst
  • 06 – 24 992 941

LinkedIn

© Sonja van Vuren | Soncere Marketing en Communicatie, Papendrecht

Sitemap | Soncere voorwaarden in 't kort | Privacyverklaring | Disclaimer

Deze website gebruikt cookies voor o.a. website statistieken.

Klik hier voor meer informatie over welke cookies gebruikt worden.

Soncere Marketing en Communicatie
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy & Cookies

Er wordt gebruik gemaakt van cookies om je de best mogelijke website ervaring te bieden. Meer informatie vind je op de pagina Privacy & Cookies.