Wanneer is focus goed en wanneer werkt het averechts? Een veelbesproken bedrijfsonderwerp dat zich niet laat afhameren. Iedere keer weer verschijnt het ten tonele. In de afgelopen maanden was focus of een gebrek daaraan, niet van de (digitale) tafel te slaan. Wat maken we het toch ingewikkeld met z’n allen, dacht ik van de week. Waarom is het zo moeilijk om te (blijven) focussen op de business essentie?
In principe hoeft jouw bedrijf maar 2 dingen te doen
Iets waardevols bieden en daarmee duurzame winst maken. Dat is de essentie. Klinkt simpel hè. In veel gevallen is dat het allerminst. Om alleen al te beginnen met het begrip op zich – wat waardevol is, verschilt per context en is uiterst subjectief.
Die subjectiviteit kan pijn doen. JIJ denkt dat je iets waardevols biedt en zou dranghekken willen gebruiken, zoveel vraag zou ernaar moeten zijn. Omdat je zó overtuigd bent van die waarde, blijf je van alles uitproberen.
Dat iets niet aanslaat, ligt niet aan een behoeftegebrek
Nee. Je moet simpelweg de juiste tone of voice nog vinden. En doe je wel ‘de juiste dingen’? Zou je dienstenpakket uitbreiden helpen? Moet je een LinkedIn bedrijfspagina opzetten? Pak je dat Content Marketing verkeerd aan?
Je werkt keihard en vinkt verbeten een online marketing actielijst af. Ondertussen verdien je niets. Of te weinig. En blijf je naarstig op zoek naar DE oplossing, DE manier, DE truc. Dat ene creatieve marketing idee (wat niet bestaat) waarna het wél als een dolle gaat lopen.
Jij zit middenin je bedrijf en gelooft er met hart en ziel in
Je bént het bedrijf. Die bezieling en cold, hard cash staan soms op gespannen voet. Je hebt ze allebei nodig. Jouw oprechte enthousiasme is een drijvende kracht – die brandstof nodig heeft. Bedrijfsmatig gezien, is die brandstof je winst.
Verdien je genoeg om de boel draaiende te houden én om te investeren, in je eigen ontwikkeling en die van je bedrijf? Kun je naast keihard werken andere dingen doen waar je blij van wordt? Vind je geld verdienen eigenlijk wel leuk..?
“Altijd dat stomme rotgeld”
Dat hoor ik vaak. Vroeger zei ik het zelf… En al krijg ik jeuk van mensen die roepen dat je een positieve geld mindset moet hebben om meer te verdienen, het is wel zo dat er een hekel aan hebben niet handig is als je een bedrijf wilt op- en uitbouwen.
Of als je vindt dat je het (extra) geld eigenlijk niet nodig hebt. Dat je diep in je hart denkt “Ik vind het wel best zo.” Je wilt gewoon lekker bezig zijn. En 60 uur per week werken omdat je het zo druk hebt, is ook niks. Er is meer in het leven dan werk!
Nou, daar ben ik het he-le-maal mee eens
Het zit ‘m vooral in de onderliggende overtuigingen, denk ik. Redeneer je zo vanuit een hartgrondige geld aversie of omdat je vanuit je hart het leven leeft wat je het liefste wil leven? Oei, word ik nu een beetje zweverig? 😉
Nee, wat mij betreft is het heel concreet. Uit eigen ervaring weet ik hoe zinvol het is om je eigen (onbewuste) businessovertuigingen te onderzoeken en bevragen. Om ze eens in twijfel te trekken. De gevolgen daarvan zijn verbazingwekkend tastbaar.
Er ontstaat een ander soort… focus
Als je weet wat je ten diepste drijft, waar je echt goed in bent, wat je leuk vindt én waar marktbehoefte aan is, dan zie je het ineens. Waar je je op kunt focussen met je bedrijf is ineens glashelder. Keuzes maken en marketing worden vanaf dat moment stukken makkelijker.
Waar HET ‘m nou precies in zit, is niet te zeggen. Dat verschilt per persoon, de markt waar je in zit en het type bedrijf. Wel denk ik dat ergens volledig voor gaan, alleen kan als datgene naadloos aansluit bij waar jij ten diepste naar verlangt.
Hm.. Denk dat dat wel klopt. Wat heb jij dan precies geleerd? En wat moet iemand die deze post heeft gelezen nou doen? Wat is de eerste stap?
Wat ik heb geleerd, is dat (onbewuste) belemmerende overtuigen, die nogal eens geworteld zijn in je jeugd, niet weg te werken zijn met koppig doorgaan en almaar beter je best doen. Dan loop je ervan weg ipv dat je er doorhéén gaat en zo leert er op een gezonde manier mee te dealen.
Iets met je verstand willen, is niet genoeg. Je gevoel moet het ermee eens zijn. Als die 2 niet op 1 lijn liggen, blijf je in cirkeltjes ronddraaien. En al cirkel je nog zo efficiënt en hardwerkend rond, uiteindelijk put het je uit en raak je gefrustreerd, terwijl je jezelf steeds dieper ingraaft in dezelfde positie.
Als mensen het eea herkennen in deze blog en worstelen met het afdoende rendabel krijgen van hun bedrijf:
De eerste stap is bewustwording, denk ik. Onderzoek en bevraag je (onbewuste) businessovertuigingen. Trek ze eens in twijfel. Praat erover met iemand die NIET bevriend met je is of die jou zakelijk heel goed kent, maar die wel een professionele mening kan geven en vooral: iemand die dóórvraagt.
Wat denk jij ervan, Kitty?
‘Iets met je verstand willen, is niet genoeg. Je gevoel moet het ermee eens zijn.’
Dat klopt. Dat voel ik ook bij mezelf, en bij anderen. Daarom duurt het soms heel lang voordat iemand iets durft te verkopen, of iets persoonlijks over zichzelf durft te schrijven in een blog. Je gevoel hobbelt achter je verstand aan, of liever: het belemmert je om de dingen uit te voeren waarvan iedereen zegt dat ze verstandig zijn.
Soms jarenlang.
Zelf weiger ik bijvoorbeeld om affiliate links te gebruiken, hoewel ik soms erg twijfel. Dan hoor ik over mensen die genoeg verdienen om van te leven aan een páár goed rankende blogposts waar affiliate links bij staan. Niet raar dat je dan aan jezelf gaat twijfelen. Ben ik nou gek of zijn zij het? 😉
Maar uiteindelijk kom ik altijd terug bij het devies van de 17e eeuwse schilder Hendrick Goltzius: eer boven golt. Ik wil er op kunnen vertrouwen dat een schrijver geen dingen schrijft alleen maar vanwege wat hij er aan verdient. Het oude – en langzaamaan ouderwetse – journalistieke credo: je handen vrij houden om iederéén aan te kunnen pakken. Dus zelf moet ik dat ook doen.
En geen geld verdienen aan dingen waar je niets voor gedaan hebt. Dat afromen van andermans winst, puur omdat het kan – daar gaat de wereld aan kapot.
Het blijft een struggle – wat is verstandig en wat niet?
Dank voor je uitleg. Ik wist niet op e]welke eigen ervaringen je doelde. En ik vroeg me af wat iemand die deze post las zou moeten doen. ‘Onderzoek en bevraag je businessovertuigingen’ is nog steeds abstract. Ik zou niet weten hoe ik dat bij mezelf moest doen, waar begint iemand? Het zou goed zijn om een voorbeeld te lezen. Als je geïnteresseerd was.
Zelf ga ik me dat niet afvragen. Ik doe het op gevoel. Ik heb van alles geprobeerd, en weer beëindigd, omdat ik er niet in geloofde. Google advertenties. Klantenvertellen.nl. Van die dingen. Het voelde niet goed.
Ja, het is en blijft soms lastig, maar die diepgevoelde normen en waarden zijn wel sterke richtinggevers, vind ik. Er zijn zaken waar simpelweg niet aan te tornen valt, no matter what. Jij bent wat mij betreft dus alles behalve gek. 🙂 Je moet jezelf kunnen blijven aankijken in de spiegel en daar verandert één (wat dikker aangezet) succesverhaal of een paar of zelfs heul veul, niks aan.
Andere kwesties zijn niet zo zwaarwegend, zoals bijvoorbeeld een gratis weggever aanbieden. Daar heb ik me lang tegen verzet en als er weer iemand inschrijft en na ontvangst van de PDF weer uitschrijft, heb ik direct zin om ermee te stoppen. Inmiddels heb ik ‘m wel van de homepage afgehaald – want wil niet dat de trigger voor een first time bezoeker is ‘Ha, lekker weer iets gratis’. Dat moet niet de eerste impuls zijn. 😉
Ik vraag me dat dus wel af, wat betreft businessovertuigingen. Voor mij was het beginpunt destijds sociaal ondernemerschap (terug te lezen op m’n Hoe pagina – achtergrond van Soncere). Wat heb ik dat geïdealiseerd zeg, met alle gevolgen van dien. Waarom ben ik daar zo ver in gegaan? – dat vroeg ik me toentertijd af. En na ieder antwoord weer: “Waarom?”
Uiteindelijk werd het me duidelijk: Ik wilde met ondernemen bezig zijn, maar niet met winst maken en dat remt écht je bedrijfsontwikkeling af. Ik ben opgegroeid in een omgeving waarin geld als vervelend werd ervaren. Er was veel te weinig van, meer verwerven was onmogelijk en ‘zomaar’ iets kopen, was pure verspilling. Geld was een last, geen bron van mogelijkheden.
Die voorgeschiedenis heeft me wel iets moois meegegeven: Ik kan goed met geld omgaan, heb alle financiële zaken altijd keurig op orde en ben sinds m’n 18e financieel onafhankelijk. Maar ik bleef geld als iets lastigs zien. Niet iets waar je ook plezier van kon hebben. Iets wat je juist vrij ipv onvrij kan maken.
Daarin heb ik dus een flinke business ontwikkeling ten goede doorgemaakt. Niet dat ik er nu heel anders over denk, maar het is meer in balans. Ik ben nu trots als ik weer een goed kwartaal achter de rug heb en blij dat ik daardoor kan investeren in dingen die moeten én in dingen die leuk zijn, waar ik blij van word. Een ander effect is dat ik daardoor meer durf te experimenteren – met eigen diensten, samen met anderen iets uitproberen… Lukt het? Mooi! Lukt het niet? Weer wat geleerd! En dat is dus géén verspilling.
Wat jij blijkbaar altijd al deed, heb ik later moeten leren: Meer op je gevoel afgaan. Dat je daarop kunt vertrouwen – zeker en vooral als je inmiddels de nodige levenservaring hebt. En dat het okay is om van jezelf uit te gaan – waar JIJ energie van krijgt, wat JIJ leuk vindt, ipv wat een ander wil of nodig heeft. Dat heeft Nicole Offenberg mij helpen inzien. Haar inschakelen als coach (eind 2014) is ook zoiets wat ik tot kort daarvoor anders nooit gedaan zou hebben. Decadente verwennerij, je moet er toch zelf uit kunnen komen!
Nou, gezamenlijk ging het in ieder geval een stuk sneller! Als dat geen winst is… 😀
Het is ook een vrouwending. Lees dit blog van Madeleine Boerma: http://hetzakelijkehart.nl/mijn-visie-in-446-of-4-woorden
En wat bedoel je hier? > ‘Ik wilde met ondernemen bezig zijn, maar niet met winst maken en dat remt écht je bedrijfsontwikkeling af.’
Ik denk dat je bedoelt: ik wilde niet vóór alles bezig zijn met winst maken. Als je kunt investeren, maak je ongetwijfeld wel enige winst 😉
Ik heb een financieel doel per jaar. Ik probeer het te halen. Maar ik stel het niet steeds naar boven bij. En het is geen hoofddoel. Ik geloof niet in eindeloze winstmaximalisatie. Ik kan ook zonder auto en tv. Ik wil vooral dat mijn omgeving en ikzelf gezond en gelukkig zijn. Ik probeer ’s avonds en in het weekend niet te werken, omdat dat ten koste gaat van mijn humeur en mijn creativiteit. Ik wil tijd hebben om andere dingen te doen dan alleen mijn werk. Na een paar jaar kan dat weer.
Ik denk dat jij dat ook bedoelt?
Ja, daar kan ik me inderdaad helemaal bij aansluiten, Kitty.
RT @sonjavanvuren: Jouw bedrijf hoeft maar 2 dingen te doen: Waarde bieden en daarmee duurzame winst maken
RT @sonjavanvuren: Jouw bedrijf hoeft maar 2 dingen te doen: Waarde bieden en daarmee duurzame winst maken