Hij is zelfverzekerd en weet precies wat hij wel en niet kan. Hij wil niets liever dan ‘gewoon’ aan de slag gaan, want dan kan hij laten zien wat hij bedoelt. Helaas werkt dat niet zo in de praktijk. Mensen checken je website en LinkedIn profiel, je voert een aantal gesprekken… Ik zie zijn gezicht betrekken…
“Ik weet niet hoe ik het onder woorden moet brengen!”
“Als ik nou de kans krijg om het te laten zien!” De vertwijfeling is duidelijk hoorbaar in zijn stem. Maar iemand een betaalde kans geven om ‘het’ te laten zien, tja… dat gebeurt niet vaak.
Je hebt een verhaal nodig waaruit blijkt waar je voor staat, wat je te bieden hebt en hoe je daarmee het verschil maakt. Je product of dienst op zich, is in de huidige concurrerende markt niet onderscheidend genoeg.
Dat is precies waar hij mee worstelt en waarom hij het gesprek aan wilde gaan. Hij is een zoekende ondernemer die mijn online marketing & communicatie kennis en schrijfcreativiteit wil gebruiken,
voor meer impact online
Tijdens het gesprek komen er al de nodige bruikbare ideeën en inzichten naar voren. Als ik vervolgens alleen achter de computer zit, borrelt het alleen maar nog meer in m’n hoofd.
Hij is bezig met een nieuwe website, dus schrijf ik iets wat hij ook meteen daarvoor kan gebruiken. Want ik heb gemerkt dat een Corporate Story schrijven mensen wel inspireert, maar de vervolgvraag is al snel:
“Wat nu?”
Hoe kun je vanuit jouw bedrijfsverhaal heel concreet (potentiële) klanten beter bereiken en helpen? Door er zo’n praktische werkwijze op na te houden, heb je naast websiteteksten dan ook meteen een:
- pay-off
- pitch
- blog
- Social Media profieltekst
enzovoorts
Ik wil geen bedrijfsverhalen schrijven die in bureaulades verdwijnen
Waar ze naast die mooie rapportages van consultants of coaches komen te liggen. Dat is niet alleen zonde voor jou als opdrachtgever. Niemand is er bij gebaat.
Dus niet alleen inspirerend, maar ook concreet aan de slag. Wat betekent dat ik na een aantal dagen marktonderzoek, nadenken, (her)schrijven, schaven en deleten, een mail kan sturen.
Even later verschijnt er een rood nieuwe-mail-bolletje. In het bijbehorende pop-up venster zie ik de eerste tekstregel al: “Jaaaa, dit is het he-le-maal!”
Wat geven de juiste woorden toch veel kracht en zelfvertrouwen
Steeds weer blijkt dat het niet om het tekstschrijven op zich gaat. Het is een instrument om wat jij te bieden hebt zichtbaar te maken. En te laten resoneren bij jou én je (potentiële) klant.
Dan voelt marketing en communicatie authentiek. Simpelweg omdat het echt en oprecht is. Geen holle woorden en standaard plaatjes. Als je eenmaal zo werkt, wil je niet anders meer.
.
Geef een reactie