Zo’n bijeenkomst waar eigenlijk niemand zin in heeft, zo lijkt het. De stemming is mat, de ondernemers zien er uitgeblust uit. Koffie. Thee. Water. Bakjes met nootjes en kaasstengels. En verhalen over ‘vroeger’.
Toen internet nog niet zo belangrijk was
Toen je nog ‘gewoon’ geld kon verdienen zonder te hoeven koeren over ‘onderscheidend vermogen‘. Laat staan ernaar handelen. Moet je zien hoe het nu gaat, met al die storytelling bullshit…
We willen wel onderscheidend zijn, maar niet de bijbehorende consequenties dragen. Resultaat: grijze middelmaat. Een écht statement moet je tenslotte waarmaken.
Waarbij de feitelijke onderbouwing niet eens het belangrijkste is. Het gaat erom of je mensen erin kunt laten geloven. Zodanig dat ze in beweging willen komen. Minimale vereiste is dan wel dat je er zelf in gelooft.
Er zijn echter niet zo veel ondernemers die écht geloven in hun verhaal
Anders zouden ze het wel aandurven om bevlogenheid daadwerkelijk door te trekken. Van daaruit positioneren, communiceert niet alleen leuk naar de buitenwereld. Het geeft jou (en je organisatie) kracht. Als ware het een mantra.
- Dan ben je in staat om steeds weer met overtuiging het gesprek aan te gaan.
- Neem je de onvermijdelijke fouten voor lief.
- Herken en vier je ieder succes, groot en klein.
- Is het een eindeloze en broodnodige energiebron.
Maar zo werkt het alleen bij gelovigen
Dus als het je niet lukt om ‘het’ van de grond te trekken… Als je niet in staat bent om de benodigde (vervolg)stappen te zetten…
Dan geloof je er niet écht in. Toch? En (potentiële) klanten gaan echt niet geloven wat jij eigenlijk ook niet gelooft…
.
Geef een reactie